Marija Kaštelan Mrak PhD, Full Professor
Chair: 68/III
E-mail: marija.kastelan.mrak@efri.uniri.hr
Phone: (051) 355 163
Office hours: Monday 1000 AM - 1200 PM
Scientific Research Papers
Curriculum Vitae
Courses
Prijediplomski studij
Operacijski menadžment
Uvod u predmet. Teoretska i praktična ishodišta OM-a. Razdoblja u razvoju OM-a. Proizvodne-operativne strategije u okviru šire poslovne strategije poduzeća. Vrste poslovnih i proizvodnih sustava. Proizvod i njegova svojstva. Životni ciklus proizvoda. Razvoj proizvoda. FAV. Organizacija postrojenja. Planiranje kapaciteta. Analiza tijeka procesa. Tehnike mrežnog planiranja. Studij vremena. Elementi vremena izrade i norme ? studij rada. Problematika održavanja kapaciteta. Politika zaliha. Uloga zaliha. Vrste zaliha. Troškovi zaliha. JIT sustavi. Organizacija unutrašnjeg transporta. Politika kvalitete u sustavu organizacije operativnog poslovanja. Troškovi kvalitete. TQM i ISO sustav.
Diplomski studij
Industrijska organizacija
Ciljevi predmeta
Kolegij Industrijska organizacija omogućit će studentima dublje razumijevanje struktura tržišta, efikasnosti tržišta i interakcija između različitih igrača koji interveniraju na tim tržištima (poduzeća, potrošači, regulator, tijela nadležna za zaštitu tržišnog natjecanja, itd.).
Sadržaj predmeta
1. Uvod u industrijsku organizaciju
2. Suvremene ekonomske teorije poduzeća
3. Značaj strukture tržišta kao čimbenika odabira poslovne strategije i strukture poduzeća
4. Tržišna ponuda i društvena dobrobit (društveni učinci ograničavanja mogućnosti izbora)
5. Oligopoli kao model tržišta; mjerenje koncentracija tržišta
6. Suparništvo u oligopolskim uvjetima; povezano djelovanje
7. Vladajući položaj – pojam i odrednice
8. Ograničenja vladajućeg položaja
9. Doktrine vezane uz javni odgovor na vladajući položaj poduzetnika
10. Vertikalna i horizontalna diferencijacija proizvoda i usluga
11. Cjenovna konkurencija (politika cijena)
12. Prodajni napori (promidžbene aktivnosti)
13. Diferencijacija nabavnih i prodajnih kanala
14. Istraživanje i razvoj kao model diferencijacije; tehnološki zasnovane strategije
15. Zaštićene informacije (poslovna i društvena strana zaštite intelektualnog vlasništva)
Kolegij Industrijska organizacija omogućit će studentima dublje razumijevanje struktura tržišta, efikasnosti tržišta i interakcija između različitih igrača koji interveniraju na tim tržištima (poduzeća, potrošači, regulator, tijela nadležna za zaštitu tržišnog natjecanja, itd.).
Sadržaj predmeta
1. Uvod u industrijsku organizaciju
2. Suvremene ekonomske teorije poduzeća
3. Značaj strukture tržišta kao čimbenika odabira poslovne strategije i strukture poduzeća
4. Tržišna ponuda i društvena dobrobit (društveni učinci ograničavanja mogućnosti izbora)
5. Oligopoli kao model tržišta; mjerenje koncentracija tržišta
6. Suparništvo u oligopolskim uvjetima; povezano djelovanje
7. Vladajući položaj – pojam i odrednice
8. Ograničenja vladajućeg položaja
9. Doktrine vezane uz javni odgovor na vladajući položaj poduzetnika
10. Vertikalna i horizontalna diferencijacija proizvoda i usluga
11. Cjenovna konkurencija (politika cijena)
12. Prodajni napori (promidžbene aktivnosti)
13. Diferencijacija nabavnih i prodajnih kanala
14. Istraživanje i razvoj kao model diferencijacije; tehnološki zasnovane strategije
15. Zaštićene informacije (poslovna i društvena strana zaštite intelektualnog vlasništva)
Teorija organizacije
Ciljevi predmeta
Osposobiti studente za sagledavanje problematike funkcioniranja organizacije u kontekstu suvremenih ekonomskih (institucionalnih) teorija organizacije.
Sadržaj predmeta
- Teorija poduzeća kao znanstvena i nastavna disciplina
- Teorija organizacije u kontekstu ekonomske i sociološke (biheviorističke) teorije.
- SCP model i Harwardska škola.
- Ekonomska struktura poduzeća. Oblici rasta poduzeća; pravci rasta poduzeća.
- Tehnološka teorija poduzeća i njena ograničenja.
- Teorija transakcijskih troškova. Coase-ova teorija vertikalnog rasta poduzeća.
- Williamsonov model. Elementi specifičnosti transakcija - specifični resursi (razlozi internalizacije transakcija). Ex-ante i ex-post troškovi. Zaštita transakcija i institucionalna okolina.
- Nepotpuni ugovori. Poduzeće kao nadomjestak za ugovorna ograničenja.
- Dvostrani monopol. Troškovi promjene partnera.
- Ekonomska uloga hijerarhija u različitim teorijama poduzeća.
- Vlasničke teorije poduzeća. Vlasništvo kao mehanizam alokacije kontrole.
- Sadržaj vlasničkih prava. Ograničenja vlasničkih prava.
- Menadžerski problem u korporativnom upravljanje
- Agencijska teorija. Agencijski troškovi. Vlasnička struktura i ponašanje menadžera-agenta.
- Razvoj modela organizacije poduzeća u hrvatskom gospodarskom prostoru.
Osposobiti studente za sagledavanje problematike funkcioniranja organizacije u kontekstu suvremenih ekonomskih (institucionalnih) teorija organizacije.
Sadržaj predmeta
- Teorija poduzeća kao znanstvena i nastavna disciplina
- Teorija organizacije u kontekstu ekonomske i sociološke (biheviorističke) teorije.
- SCP model i Harwardska škola.
- Ekonomska struktura poduzeća. Oblici rasta poduzeća; pravci rasta poduzeća.
- Tehnološka teorija poduzeća i njena ograničenja.
- Teorija transakcijskih troškova. Coase-ova teorija vertikalnog rasta poduzeća.
- Williamsonov model. Elementi specifičnosti transakcija - specifični resursi (razlozi internalizacije transakcija). Ex-ante i ex-post troškovi. Zaštita transakcija i institucionalna okolina.
- Nepotpuni ugovori. Poduzeće kao nadomjestak za ugovorna ograničenja.
- Dvostrani monopol. Troškovi promjene partnera.
- Ekonomska uloga hijerarhija u različitim teorijama poduzeća.
- Vlasničke teorije poduzeća. Vlasništvo kao mehanizam alokacije kontrole.
- Sadržaj vlasničkih prava. Ograničenja vlasničkih prava.
- Menadžerski problem u korporativnom upravljanje
- Agencijska teorija. Agencijski troškovi. Vlasnička struktura i ponašanje menadžera-agenta.
- Razvoj modela organizacije poduzeća u hrvatskom gospodarskom prostoru.
Kompenzacijski menadžment
Ciljevi predmeta
Kolegij će obrađuje niz aspekata povezanih s aktivnostima, oblikovanjem, implementiranjem i održavanjem poticajnog sustava nagrađivanja zaposlenika za njihov rad i odanost poduzeću. Obuhvaća različite aspekte upravljanja nagrađivanjem, problematiku vrednovanja poslova, način utvrđivanja stimulativne plaće, naknada i povlastica, problematiku menadžerskog nagrađivanja, kolektivnog pregovaranja te pravne aspekte određivanja i obračuna plaća i nagrada.
Sadržaj predmeta
- Razvoj discipline kompenzacijski menadžment
- Nagrađivanje (poticaji) u ekonomskoj teoriji
- Nagrađivanje u organizacijskom kontekstu - psihosocijalni okvir istraživanja organizacijskog ponašanja
- Upravljanje pomoću poticaja na razini javnih politika – regulacija tržišnog ponašanja
- Polazišta za operacionalizaciju teorija – temeljna obilježja suvremenog institucionalnog okvira
- Oblici nagrada – implikacije na ponašanje i ekonomiku poduzeća
- Oblikovanje poslova/zadataka
- Vrednovanje poslova/zadataka
- Sustavi ocjenjivanja zaposlenika
- Sustavi nagrađivanja
- Oblikovanje kompenzacijske strategije i politika
- Menadžerske kompenzacije
- Ugovori o radu
- Kolektivno pregovaranje
- Novi trendovi u upravljanju kompenzacijama
Korporativno upravljanje
Ciljevi predmeta
Upravljanje složenim organizacijama predstavlja niz politika, procesa i običaja kojima se institucija usmjerava. Korporativno upravljanje utječe na prava i odnose između interesnih skupina. Ovaj kolegij analizira aspekte korporativnog upravljanja iz različitih perspektiva te se usredotočuje na procjenu učinkovitosti i izvršavanja upravljačkih mehanizama.
Sadržaj predmeta
- KONCEPCIJE, SUSTAVI I TEORIJE KORPORATIVNOG UPRAVLJANJA
- Uvod u korporativno upravljanje
- Razvoj složenih organizacijskih oblika i korporativno upravljanje
- Institucije korporativnog upravljanja
- Teorijska polazišta korporativnog upravljanja
- KONTEKST I VANJSKI MEHANIZMI KORPORATIVNOG UPRAVLJANJA
- Međunarodni kontekst korporativnog upravljanja
- Kodeksi i načela korporativnog upravljanja
- Zakonodavni i regulatorni okvir korporativnog upravljanja u Republici Hrvatskoj
- Regulacija tržišta kapitala i korporativno upravljanje u Hrvatskoj
- Tržište za korporativnu kontrolu
- Povezana poduzeća
- Sukob interesa
- INTERNI MEHANIZMI KORPORATIVNOG UPRAVLJANJA
- Organi upravljanja
- Modeli nagrađivanja vrhovnog menadžmenta
- Informacijska podloga u odlučivanju i korporativno izvještavanje
- Etika i korporativno upravljanje
Organizacijsko ponašanje
Ciljevi predmeta
Cilj kolegija je detaljnije razraditi sociološku problematiku organizacijskog ponašanja kako bi studente pripremili za samostalno kompleksno sagledavanje organizacijskih problema u uvjetima promjenjive okoline i poduzimanje napora za razvojem istovremeno fleksibilnih i pouzdanih (efikasnih) organizacijskih sustava.
Sadržaj predmeta
- Razvoj Organizacijskog ponašanja kao znanstvene i nastavne discipline
- Elementi organizacijskog ponašanja; istraživačka metodologija
- Osnove ponašanja pojedinca; izvori individualnih razlika
- Teorije osobnosti
- Individualno odlučivanje – ograničenja percepcije
- Teorije motivacije
- Osjećaji i raspoloženja; stavovi i vrijednosti - utjecaj na ponašanje
- Osnove grupnog ponašanja; formalne i neformalne skupine; razumijevanje grupnih interakcija.
- Timski rad; grupno odlučivanje
- Komuniciranje u organizacijskom kontekstu; prepreke u komunikaciji
- Političko ponašanje u organizaciji; etika političkog ponašanja u organizacijski
- Sukobi u organizaciji; pregovaranje
- Organizacijska kultura kao mehanizam djelovanja na ponašanje. Elementi organizacijske kulture. Razvoj i održavanje organizacijske kulture.
- Organizacijska dinamika i razvoj organizacije.
- Upravljanje promjenama i upravljanje stresom
Cilj kolegija je detaljnije razraditi sociološku problematiku organizacijskog ponašanja kako bi studente pripremili za samostalno kompleksno sagledavanje organizacijskih problema u uvjetima promjenjive okoline i poduzimanje napora za razvojem istovremeno fleksibilnih i pouzdanih (efikasnih) organizacijskih sustava.
Sadržaj predmeta
- Razvoj Organizacijskog ponašanja kao znanstvene i nastavne discipline
- Elementi organizacijskog ponašanja; istraživačka metodologija
- Osnove ponašanja pojedinca; izvori individualnih razlika
- Teorije osobnosti
- Individualno odlučivanje – ograničenja percepcije
- Teorije motivacije
- Osjećaji i raspoloženja; stavovi i vrijednosti - utjecaj na ponašanje
- Osnove grupnog ponašanja; formalne i neformalne skupine; razumijevanje grupnih interakcija.
- Timski rad; grupno odlučivanje
- Komuniciranje u organizacijskom kontekstu; prepreke u komunikaciji
- Političko ponašanje u organizaciji; etika političkog ponašanja u organizacijski
- Sukobi u organizaciji; pregovaranje
- Organizacijska kultura kao mehanizam djelovanja na ponašanje. Elementi organizacijske kulture. Razvoj i održavanje organizacijske kulture.
- Organizacijska dinamika i razvoj organizacije.
- Upravljanje promjenama i upravljanje stresom
Javni menadžment
Ciljevi predmeta
Uputiti studente u posebnosti menadžmenta u javnom sektoru, osobito institucionalno-povijesni okvir unutar kojeg evoluiraju suvremeni menadžerski pristupi upravi.
Sadržaj predmeta
- Uvod u javni menadžment – usporedna obilježja privatnog i javnog sektora
- Povijesni okvir – propitivanje uloge javnih vlasti na prijelazu stoljeća
- Razvoj upravne teorije (upravno-pravni, tehno-menadžerski, bihevioralni, institucionalni pristup)
- Značaj institucionalnog nasljeđa u oblikovanju suvremenog ustroja javne uprave: kontinentalno-europski (pravna država), anglo-saksonski (javni interes); posebne inačice: skandinavski model, istočno-europski model
- Političko-upravne klasifikacije sustava uprave: konzervativni, socijalno-demokratski, liberalni; federalni, unitarni-centralizirani, unitarni-decentralizirani
- Uloga autoriteta i kontrole; obilježja birokratskog ustroja organizacije
- Ishodišta i principi novog javnog menadžmenta – NPM (profesionalizacija, efikasnost, transparentnost)
- Reforme ustroja javnih službi
- Reforme sustava javnih službenika i namještenika
- Reforme upravno-poslovnih procesa (procesna i projektna organizacija)
- Reforme u financijskom upravljanju
- Ekonomsko-poslovne reforme (privatizacija, PJP, postupci javne nabave)
- Teritorijalne reforme javne uprave (teritorijalni preustroj; decentralizacija/federalizacija)
- Regulatorne agencije – pojam, uloga i načela djelovanja
- Savjetničke usluge u javnom menadžmentu
Uputiti studente u posebnosti menadžmenta u javnom sektoru, osobito institucionalno-povijesni okvir unutar kojeg evoluiraju suvremeni menadžerski pristupi upravi.
Sadržaj predmeta
- Uvod u javni menadžment – usporedna obilježja privatnog i javnog sektora
- Povijesni okvir – propitivanje uloge javnih vlasti na prijelazu stoljeća
- Razvoj upravne teorije (upravno-pravni, tehno-menadžerski, bihevioralni, institucionalni pristup)
- Značaj institucionalnog nasljeđa u oblikovanju suvremenog ustroja javne uprave: kontinentalno-europski (pravna država), anglo-saksonski (javni interes); posebne inačice: skandinavski model, istočno-europski model
- Političko-upravne klasifikacije sustava uprave: konzervativni, socijalno-demokratski, liberalni; federalni, unitarni-centralizirani, unitarni-decentralizirani
- Uloga autoriteta i kontrole; obilježja birokratskog ustroja organizacije
- Ishodišta i principi novog javnog menadžmenta – NPM (profesionalizacija, efikasnost, transparentnost)
- Reforme ustroja javnih službi
- Reforme sustava javnih službenika i namještenika
- Reforme upravno-poslovnih procesa (procesna i projektna organizacija)
- Reforme u financijskom upravljanju
- Ekonomsko-poslovne reforme (privatizacija, PJP, postupci javne nabave)
- Teritorijalne reforme javne uprave (teritorijalni preustroj; decentralizacija/federalizacija)
- Regulatorne agencije – pojam, uloga i načela djelovanja
- Savjetničke usluge u javnom menadžmentu
Inovativni poslovni modeli
Ciljevi predmeta
Studenti će razviti sposobnost analize elemenata poslovnih modela (izvori vrijednosti, ključni resursi i procesi) te okolnosti u kojima oni nastaju i razvijaju se.
Sadržaj predmeta
- Trendovi koji oblikuju suvremeni poslovni kontekst
- Evolucija pojma poslovnog modela – kritička ocjena korisnosti koncepta
- Teorijska polazište za razumijevanje poslovnih modela
- Evolucijski ciklusi tehnologije
- Disruptivne tehnologije
- Pokretanje novih poslova (startupovi) i razvoj poslovnih modela (BPR, konvergencija poslovnih modela)
- Pojam bazena vrijednosti - detekcija i korištenje bazena vrijednosti
- Platno poslovnog modela (elementi poslovnog modela)
- Kreativne tehnike za razvoj poslovnih modela prema strategiji plavog oceana
- Generičke vrste poslovnih modela
- Mrežni modeli
- Poslovni modeli zasnovani na digitalnim platformama
- Agencijsko poslovanje, fleksibilni (nestandardni) oblici zapošljavanja
- Novi modeli financiranja
- Kreativne industrije
Studenti će razviti sposobnost analize elemenata poslovnih modela (izvori vrijednosti, ključni resursi i procesi) te okolnosti u kojima oni nastaju i razvijaju se.
Sadržaj predmeta
- Trendovi koji oblikuju suvremeni poslovni kontekst
- Evolucija pojma poslovnog modela – kritička ocjena korisnosti koncepta
- Teorijska polazište za razumijevanje poslovnih modela
- Evolucijski ciklusi tehnologije
- Disruptivne tehnologije
- Pokretanje novih poslova (startupovi) i razvoj poslovnih modela (BPR, konvergencija poslovnih modela)
- Pojam bazena vrijednosti - detekcija i korištenje bazena vrijednosti
- Platno poslovnog modela (elementi poslovnog modela)
- Kreativne tehnike za razvoj poslovnih modela prema strategiji plavog oceana
- Generičke vrste poslovnih modela
- Mrežni modeli
- Poslovni modeli zasnovani na digitalnim platformama
- Agencijsko poslovanje, fleksibilni (nestandardni) oblici zapošljavanja
- Novi modeli financiranja
- Kreativne industrije
Poslijediplomski studij - Sveučilišni specijalistički studij (MBA)
Organizacija poduzeća i strategija uspjeha na unutrašnjem tržištu EU
Pojam i svrha organizacije u tehničkom, pravnom i koordinacijskom smislu.
Kratak pregled suvremenih teorija organizacije (situacijska, transakcijska, agencijska) i implikacije u pogledu zahtjeva i mogućnosti pri oblikovanja organizacija.
Oblikovanje organizacija i upravljanje promjenama - Evolucija ideje organizacije kao poslovnog modela za razvoja i održavanje konkurentskih sposobnosti.
Profitabilnost kao posljedica konkurentnosti nasuprot profitabilnosti zasnovane na dominantnom tržišnom položaju.
Identificiranje koncepcija organizacije poslovanja:
hijerarhijska organizacija nasuprot procesnoj
clusteri nasuprot integriranim kompanijama
strategijski definirani modeli organizacija i njihove prilagodbe - tržišno pozicioniranje i organizacijske implikacije
Osvrt na procese koji su obilježili razvoj hrvatskih gospodarskih subjekata tijekom devedesetih u organizacijskoj perspektivi:
pretvorba, privatizacija i restrukturiranje bivših socijalističkih poduzeća
val malog poduzetništva
inozemna preuzimanja
formiranje grupacija poduzeća
Obilježja konkurencije u EU – zahtjevi i odraz na organizaciju poslovanja
veličina tržišta i nacionalne specifičnosti
zajednički pravni okvir EU
tržišna utakmica - otvorenost tržišta konkurenciji iz EU
transparentnost i socijalna odgovornost
promjene u organizaciji rada i socijalnoj politici EU
Odabrani primjeri nastanka i prilagodbe nacionalno/regionalno specifičnih modela organizacije
Kratak pregled suvremenih teorija organizacije (situacijska, transakcijska, agencijska) i implikacije u pogledu zahtjeva i mogućnosti pri oblikovanja organizacija.
Oblikovanje organizacija i upravljanje promjenama - Evolucija ideje organizacije kao poslovnog modela za razvoja i održavanje konkurentskih sposobnosti.
Profitabilnost kao posljedica konkurentnosti nasuprot profitabilnosti zasnovane na dominantnom tržišnom položaju.
Identificiranje koncepcija organizacije poslovanja:
hijerarhijska organizacija nasuprot procesnoj
clusteri nasuprot integriranim kompanijama
strategijski definirani modeli organizacija i njihove prilagodbe - tržišno pozicioniranje i organizacijske implikacije
Osvrt na procese koji su obilježili razvoj hrvatskih gospodarskih subjekata tijekom devedesetih u organizacijskoj perspektivi:
pretvorba, privatizacija i restrukturiranje bivših socijalističkih poduzeća
val malog poduzetništva
inozemna preuzimanja
formiranje grupacija poduzeća
Obilježja konkurencije u EU – zahtjevi i odraz na organizaciju poslovanja
veličina tržišta i nacionalne specifičnosti
zajednički pravni okvir EU
tržišna utakmica - otvorenost tržišta konkurenciji iz EU
transparentnost i socijalna odgovornost
promjene u organizaciji rada i socijalnoj politici EU
Odabrani primjeri nastanka i prilagodbe nacionalno/regionalno specifičnih modela organizacije
Oblikovanje organizacije
Tehnički, sociološki i ekonomski pristup organizaciji. Ciljevi projektiranja organizacije. organizacijska sredstva u analizi i uređivanju djelovanja organizacija. Problemi prikazivanja organizacija. organizacija rada. Struktura radnog vremena. Radno mjesto i njegovi elementi. Problemi projektiranja i ocjene profesionalnih radnih mjesta. Organizacijska "arhitektura". Uloga hijerarhija. Principi oblikovanja organizacija. Analiza organizacijske strukture. Procesno orijentirana organizacija.Aanaliza tijeka procesa. Poslovne mreže. odabir organizacijsko-pravnih oblika (transakcijski troškovi).
Organizacijski razvoj u javnom sektoru
Značaj izučavanja organizacija. Problemi u izučavanju i prikazivanju organizacija. Specifičnosti organizacije u javnom sektoru.
Razvoj znanosti o organizaciji: tehnički, sociološki i ekonomski pristup organizaciji.
Organizacija rada. Struktura radnog vremena. Radno mjesto i njegovi elementi. Rutinski i ne-rutinski poslovi. Standardizacija. Uloga profesionalaca u javnoj upravi.
Praćenje izvršenja. Motivacija i nagrađivanje.
Uloga hijerarhija. Formalna i neformalna strukture moći.. Obilježja organizacijske strukture. Oblikovanje organizacijskih struktura. Organizacijska struktura i tijek informacija.
Pojam autoriteta. Oblici i ishodišta autoriteta. Vođenje. Delegiranje autoriteta.
Odlučivanje. Strukturirano i nestrukturirano odlučivanje.
Pojedinačno i grupno djelovanje. Efekti učenja. Strategije organizacijskog učenja.
Organizacijska kultura. Organizacijski ciljevi (strategija) i prilagodba organizacije.
Politička dimenzija organizacije. Odnosi moći. Konflikti.
Upravljanje organizacijskim promjenama. Čimbenici promjena: tehnologija kao čimbenik promjena;. društvena okolina (institucionalni kontekst) kao čimbenik promjena. Oblici promjena - evolutivne promjene nasuprot reinženjeringu. Svladavanje otpora promjenama.
Razvoj znanosti o organizaciji: tehnički, sociološki i ekonomski pristup organizaciji.
Organizacija rada. Struktura radnog vremena. Radno mjesto i njegovi elementi. Rutinski i ne-rutinski poslovi. Standardizacija. Uloga profesionalaca u javnoj upravi.
Praćenje izvršenja. Motivacija i nagrađivanje.
Uloga hijerarhija. Formalna i neformalna strukture moći.. Obilježja organizacijske strukture. Oblikovanje organizacijskih struktura. Organizacijska struktura i tijek informacija.
Pojam autoriteta. Oblici i ishodišta autoriteta. Vođenje. Delegiranje autoriteta.
Odlučivanje. Strukturirano i nestrukturirano odlučivanje.
Pojedinačno i grupno djelovanje. Efekti učenja. Strategije organizacijskog učenja.
Organizacijska kultura. Organizacijski ciljevi (strategija) i prilagodba organizacije.
Politička dimenzija organizacije. Odnosi moći. Konflikti.
Upravljanje organizacijskim promjenama. Čimbenici promjena: tehnologija kao čimbenik promjena;. društvena okolina (institucionalni kontekst) kao čimbenik promjena. Oblici promjena - evolutivne promjene nasuprot reinženjeringu. Svladavanje otpora promjenama.
Organizacija u energetskom sektoru / Organization of the Energy Sector
• Kratak pregled suvremenih teorija organizacije (situacijska, resursna, transakcijska, agencijska) i implikacije u pogledu zahtjeva i mogućnosti pri oblikovanja organizacija.
• Dimenzije organizacije: strateška i operativna razina organizacije.
• Tehnologija i struktura tržišta kao čimbenici oblikovanja organizacija. (SCP model). Pojam prirodnog monopola i njegove implikacije. Regulacija kao odgovor na prirodni monopol.
• Suvremene koncepcije internog strukturiranja organizacije - Pristupi oblikovanju organizacije
o hijerarhijska organizacija nasuprot procesnoj organizaciji
o mrežni oblici organizacija
• Osvrt na procese koji su obilježili razvoj hrvatskih gospodarskih subjekata u energetskom sektoru protekla dva desetljeća:
o pretvorba, privatizacija i restrukturiranje
• Obilježja konkurencije u EU i odraz na organizaciju poslovanja poduzeća
o zajednički pravni okvir EU - veličina i otvorenost tržišta konkurenciji iz EU
o politika EU u sektoru zapošljavanja i promjene u organizaciji rada
Brief overview of contemporary organization theories (contingency theory, resource dependency theory, transaction cost economics, agency theory) and their implications for organizational development.
Organizational dimensions: strategical and operational level of the organization.
Technology and market structure as a factors of organization development (SCP vs. Chicago approach). Nature and implications of natural monopolies. Regulation as a response to natural monopolies.
Approaches to organizational development - concepts of internal structuring:
Hierarchical vs. process organization
Network organization types
Overview of processes that shaped the development of Croatian business entities in energy sector over the past decades:
Privatization and restructuring
Competition in the EU and it’s reflections on organization of companies
Joint (EU) legal framework – markets’ size and exposure to EU competition
EU policy in the energy sector – related to employment issues and organization of labor
• Dimenzije organizacije: strateška i operativna razina organizacije.
• Tehnologija i struktura tržišta kao čimbenici oblikovanja organizacija. (SCP model). Pojam prirodnog monopola i njegove implikacije. Regulacija kao odgovor na prirodni monopol.
• Suvremene koncepcije internog strukturiranja organizacije - Pristupi oblikovanju organizacije
o hijerarhijska organizacija nasuprot procesnoj organizaciji
o mrežni oblici organizacija
• Osvrt na procese koji su obilježili razvoj hrvatskih gospodarskih subjekata u energetskom sektoru protekla dva desetljeća:
o pretvorba, privatizacija i restrukturiranje
• Obilježja konkurencije u EU i odraz na organizaciju poslovanja poduzeća
o zajednički pravni okvir EU - veličina i otvorenost tržišta konkurenciji iz EU
o politika EU u sektoru zapošljavanja i promjene u organizaciji rada
Brief overview of contemporary organization theories (contingency theory, resource dependency theory, transaction cost economics, agency theory) and their implications for organizational development.
Organizational dimensions: strategical and operational level of the organization.
Technology and market structure as a factors of organization development (SCP vs. Chicago approach). Nature and implications of natural monopolies. Regulation as a response to natural monopolies.
Approaches to organizational development - concepts of internal structuring:
Hierarchical vs. process organization
Network organization types
Overview of processes that shaped the development of Croatian business entities in energy sector over the past decades:
Privatization and restructuring
Competition in the EU and it’s reflections on organization of companies
Joint (EU) legal framework – markets’ size and exposure to EU competition
EU policy in the energy sector – related to employment issues and organization of labor
Poslijediplomski studij - Doktorski studij
Organizacijsko učenje i menedžment znanja
The importance of learning and knowledge
Organizational learning
The processes of knowledge management
Interaction of the organization and knowledge management
People and knowledge Management
Knowledge workers
Creative thinking
Intellectual capital
The systematic approach and knowledge management
Models of knowledge management
Learning organization
Knowledge organization
Organizational learning
The processes of knowledge management
Interaction of the organization and knowledge management
People and knowledge Management
Knowledge workers
Creative thinking
Intellectual capital
The systematic approach and knowledge management
Models of knowledge management
Learning organization
Knowledge organization
Teorija poduzeća
Program sadrži ove tematske jedinice
Prof. dr. Marija Kaštelan Mrak
1. Evolucija koncepta poduzeća u ekonomskoj teoriji. Tehnološke teorije rasta poduzeća. Vertikalne integracije kao alternativni pogled na izvore efikasnosti organizacije (Case).
2. Ekonomska struktura poduzeća i utjecaj na odabir hijerarhijskog modela. Ekonomika informacija.
3. S-C-P model – ekonomska vs. financijska efikasnost. Koncentracija i monopolska moć
4. Pojam konkurentskih sposobnosti i organizacije kao poslovnog modela za razvoja i održavanje konkurentskih sposobnosti. Model resursne zavisnosti.
5. Specifične transakcije. Bilateralni monopol. Potpuni i nepotpuni ugovori.
6. Problem granica poduzeća. Vlasništvo kao instrument kontrole. Agencijska teorija.
7. Identificiranje suvremenih koncepcija organizacije poslovanja u svijetu i Hrvatskoj:
hijerarhijska organizacija nasuprot procesnoj
clusteri nasuprot integriranim kompanijama
strategijski definirani modeli organizacija i njihove prilagodbe - tržišno pozicioniranje i organizacijske implikacije
Prof. dr. Neda Vitezić
Kompleksnost znanosti o ekonomici poduzeća. Teorijske postavke funkcioniranja poduzeća u uvjetima korporativnog upravljanja. Filozofija poduzeća i filozofija menadžmenta. Poduzeće kao tehnološki, ekonomski i moralni entitet. Teorija zainteresiranih skupina (Stakeholder teorija) i Teorija prava. Temeljna ekonomska načela upravljanja poduzećem. Model korporativnog upravljanja
Analitička blok shema modela poduzeća. Analitičke metode i generiranje sustava pokazatelja. Metode i modeli operativne analize. Metode i modeli strategijske analize. Modeli i metode ocjenjivanja uspjeha poduzeća. Kriza i modeli identifikacije.
Prof. dr. Marija Kaštelan Mrak
1. Evolucija koncepta poduzeća u ekonomskoj teoriji. Tehnološke teorije rasta poduzeća. Vertikalne integracije kao alternativni pogled na izvore efikasnosti organizacije (Case).
2. Ekonomska struktura poduzeća i utjecaj na odabir hijerarhijskog modela. Ekonomika informacija.
3. S-C-P model – ekonomska vs. financijska efikasnost. Koncentracija i monopolska moć
4. Pojam konkurentskih sposobnosti i organizacije kao poslovnog modela za razvoja i održavanje konkurentskih sposobnosti. Model resursne zavisnosti.
5. Specifične transakcije. Bilateralni monopol. Potpuni i nepotpuni ugovori.
6. Problem granica poduzeća. Vlasništvo kao instrument kontrole. Agencijska teorija.
7. Identificiranje suvremenih koncepcija organizacije poslovanja u svijetu i Hrvatskoj:
hijerarhijska organizacija nasuprot procesnoj
clusteri nasuprot integriranim kompanijama
strategijski definirani modeli organizacija i njihove prilagodbe - tržišno pozicioniranje i organizacijske implikacije
Prof. dr. Neda Vitezić
Kompleksnost znanosti o ekonomici poduzeća. Teorijske postavke funkcioniranja poduzeća u uvjetima korporativnog upravljanja. Filozofija poduzeća i filozofija menadžmenta. Poduzeće kao tehnološki, ekonomski i moralni entitet. Teorija zainteresiranih skupina (Stakeholder teorija) i Teorija prava. Temeljna ekonomska načela upravljanja poduzećem. Model korporativnog upravljanja
Analitička blok shema modela poduzeća. Analitičke metode i generiranje sustava pokazatelja. Metode i modeli operativne analize. Metode i modeli strategijske analize. Modeli i metode ocjenjivanja uspjeha poduzeća. Kriza i modeli identifikacije.
Study Programs in English
Organization (UNDERGRADUATE study program)
As an introductory course to the field of organisational studies, it aims at raising students’ awareness of different approaches to organizations: technical, sociological and economic. Special attention is given to organizational structures types, organizational growth and development of business systems followed by professionalism of functional areas, diversification (divisionalization), needs for organizations restructuring. The course also covers basic legal forms under which organizations operate.
Course content
Why study organizations. Organizational studies in its historic context. Technological, human relations and economic aspects of Organization studies. Contingency theory. Factors affecting organizations: strategy, technology, life cycle. External environments. Organizations as complex systems in complex environments (complexity studies). Organizing people. Job design. Time management. Describing organizations. Formal hierarchies. Elements of Organizational structures-Coordination mechanisms. Organizational design. Line structure. Functional structure. Business functions (in the traditional F-type organization and in M. Porter’s value chain). Divisional structure OS. Financial management through profit centers. SBUs. Process structure. BPR. Flexible organizational design. Projects and matrix structure. Network organizations and clusters. The firm as part of the broader economic system. Legal forms of organizations. Organizational and economic implications of corporations. Organizational growth. Mergers, acquisitions and cooperative growth patterns. Organizations in the public sector. Similarities and differences. Methods of organizational analysis and organizational documentation. Problems in visualizing and describing organizations.
Course content
Why study organizations. Organizational studies in its historic context. Technological, human relations and economic aspects of Organization studies. Contingency theory. Factors affecting organizations: strategy, technology, life cycle. External environments. Organizations as complex systems in complex environments (complexity studies). Organizing people. Job design. Time management. Describing organizations. Formal hierarchies. Elements of Organizational structures-Coordination mechanisms. Organizational design. Line structure. Functional structure. Business functions (in the traditional F-type organization and in M. Porter’s value chain). Divisional structure OS. Financial management through profit centers. SBUs. Process structure. BPR. Flexible organizational design. Projects and matrix structure. Network organizations and clusters. The firm as part of the broader economic system. Legal forms of organizations. Organizational and economic implications of corporations. Organizational growth. Mergers, acquisitions and cooperative growth patterns. Organizations in the public sector. Similarities and differences. Methods of organizational analysis and organizational documentation. Problems in visualizing and describing organizations.
Organization
Expected learning outcomes
After passing the exam, the student will be able to:
- adopt basic organization concepts and identify and describe the basic elements of the organization,
- logically define the interdependency of factors and rationalize how changes in factors affect the organizational elements,
- argument gains and losses in efficiency as a result of specific organizational change or action and their impact on broader aspects of business.
Course content
1. Introduction: Why study organizations?
2. Organizational stakeholders and organizational effectiveness (Ch1)
3. Organization theory development
4. Basic challenges of organizational design (Ch2)
5. Designing organizational structure: authority and control (Ch3)
6. Specialization and coordination (Ch4)
7. Basic models of organizational structures (Ch4)
8. Organizational culture and ethics
9. Organizational environment
10. Organizational strategy and structure
11. Organizational design and technology
12. Organizational life cycle
13. Decision making and organizational learning
14. Managing innovation and change
15. Organizational conflict, power and politics
After passing the exam, the student will be able to:
- adopt basic organization concepts and identify and describe the basic elements of the organization,
- logically define the interdependency of factors and rationalize how changes in factors affect the organizational elements,
- argument gains and losses in efficiency as a result of specific organizational change or action and their impact on broader aspects of business.
Course content
1. Introduction: Why study organizations?
2. Organizational stakeholders and organizational effectiveness (Ch1)
3. Organization theory development
4. Basic challenges of organizational design (Ch2)
5. Designing organizational structure: authority and control (Ch3)
6. Specialization and coordination (Ch4)
7. Basic models of organizational structures (Ch4)
8. Organizational culture and ethics
9. Organizational environment
10. Organizational strategy and structure
11. Organizational design and technology
12. Organizational life cycle
13. Decision making and organizational learning
14. Managing innovation and change
15. Organizational conflict, power and politics
Industrial Organization
Course objectives
The Industrial Organization course will provide students with a deeper understanding of market structure, market efficiency and interaction between different players in these markets (businesses, consumers, regulators, competition authorities, etc.).
Course content
1. Introduction
2. Historical background for theory development
3. Market structure and strategic behavior of firms
4. Market performance (social effects of limiting choices)
5. Defining markets and measuring market concentrations
6. Rivalry in oligopolistic conditions; related action
7. Dominant position - concept and determinants
8. Doctrines related to the public response to the dominant position of firms
9. Pricing strategies and market segmentation
10. Vertical and horizontal differentiation of products and services
11. Price competition (price policy)
12. Sales efforts (promotional activities)
13. Differentiation of supply and sales channels
14. Research and development as a model of differentiation; technology-based strategies
15. Protected information (economic and social side of intellectual property protection)
The Industrial Organization course will provide students with a deeper understanding of market structure, market efficiency and interaction between different players in these markets (businesses, consumers, regulators, competition authorities, etc.).
Course content
1. Introduction
2. Historical background for theory development
3. Market structure and strategic behavior of firms
4. Market performance (social effects of limiting choices)
5. Defining markets and measuring market concentrations
6. Rivalry in oligopolistic conditions; related action
7. Dominant position - concept and determinants
8. Doctrines related to the public response to the dominant position of firms
9. Pricing strategies and market segmentation
10. Vertical and horizontal differentiation of products and services
11. Price competition (price policy)
12. Sales efforts (promotional activities)
13. Differentiation of supply and sales channels
14. Research and development as a model of differentiation; technology-based strategies
15. Protected information (economic and social side of intellectual property protection)