Nenad Vretenar PhD, Full Professor
Chair: 68/III
E-mail: nenad.vretenar@efri.uniri.hr
Phone: (051) 355 163
Courses
Prijediplomski studij
Organizacija
Ciljevi predmeta
Kao uvodni kolegij u područje organizacijskih studija kolegij ima zadatak posvijestiti različitost pristupa: tehničkog, sociološkog i ekonomskog. Osobita se pažnja pridaje vrstama organizacijskih struktura, razlozima za analizu i oblikovanje organizacije, razvoju poslovnog sustava (praćenog profesionalizacijom funkcijskih područja) i potrebama za reorganizacijom (rast organizacija, integracijski procesi), te osnovnom okviru koji pravno definira profitne i neprofitne organizacije.
Sadržaj predmeta
Uvod u predmet – pojam organizacije; Rani razvoj organizacijske teorije; Ljudski faktor u organizacijama; Čimbenici oblikovanja organizacije; Oblikovanje organizacija; Klasične organizacijske strukture – funkcionalna, divizijska OS i njihove izvedenice; Vrste organizacijskih struktura – prema dominantnom mehanizmu koordinacije; Organizacijsko restrukturiranje; Organizacija poduzeća u kontekstu nacionalnog gospodarstva i pravni okvir organizacije poduzeća; Integracije poduzeća; Organizacijska sredstva i alati.
Kao uvodni kolegij u područje organizacijskih studija kolegij ima zadatak posvijestiti različitost pristupa: tehničkog, sociološkog i ekonomskog. Osobita se pažnja pridaje vrstama organizacijskih struktura, razlozima za analizu i oblikovanje organizacije, razvoju poslovnog sustava (praćenog profesionalizacijom funkcijskih područja) i potrebama za reorganizacijom (rast organizacija, integracijski procesi), te osnovnom okviru koji pravno definira profitne i neprofitne organizacije.
Sadržaj predmeta
Uvod u predmet – pojam organizacije; Rani razvoj organizacijske teorije; Ljudski faktor u organizacijama; Čimbenici oblikovanja organizacije; Oblikovanje organizacija; Klasične organizacijske strukture – funkcionalna, divizijska OS i njihove izvedenice; Vrste organizacijskih struktura – prema dominantnom mehanizmu koordinacije; Organizacijsko restrukturiranje; Organizacija poduzeća u kontekstu nacionalnog gospodarstva i pravni okvir organizacije poduzeća; Integracije poduzeća; Organizacijska sredstva i alati.
Ekonomika racionalnog djelovanja
Ciljevi predmeta
Stjecanje temeljnih znanja o različitim aspektima teorije racionalnog odlučivanja (decision making) u što su uključeni i temeljni elementi teorije igara. Razvijanje vještine analitičkog i kritičkog mišljenja.
Kritičko razmatranje i valoriziranje metodologije znanstvenog istraživanja vezanog za teorije racionalnog djelovanja. Razvijanje sposobnosti analize i interpretacije izvorne znanstvene literature.
Poticanje kreativne upotrebe stečenih znanja i sposobnosti u interdisciplinarnom pristupu.
Sadržaj predmeta
Elementi odluke i proces odlučivanja: Odrednice i određenje odluke; Odlučivanje kao proces; Karakteristike odlučivanja u uvjetima rizika; Prednosti i nedostatci racionalnog odlučivanja; Granice racionalnog odlučivanja.
Sistematske pogreške u odlučivanju: Heuristike i pristranosti; Prosudba oslonjena na memoriju; Sidrenje i podešavanje; Prosudba po sličnosti;
Odluka i interakcija: Elementi teorije igara; Pojam ekvilibrija (dominantna strategija i Nashov ekvilibrij); Pojam pregovaranja (Bargening); Zatvorenikova dilema i 'free-rider problem'. Distributivno pregovaranje i mehanizmi aukcija
Stjecanje temeljnih znanja o različitim aspektima teorije racionalnog odlučivanja (decision making) u što su uključeni i temeljni elementi teorije igara. Razvijanje vještine analitičkog i kritičkog mišljenja.
Kritičko razmatranje i valoriziranje metodologije znanstvenog istraživanja vezanog za teorije racionalnog djelovanja. Razvijanje sposobnosti analize i interpretacije izvorne znanstvene literature.
Poticanje kreativne upotrebe stečenih znanja i sposobnosti u interdisciplinarnom pristupu.
Sadržaj predmeta
Elementi odluke i proces odlučivanja: Odrednice i određenje odluke; Odlučivanje kao proces; Karakteristike odlučivanja u uvjetima rizika; Prednosti i nedostatci racionalnog odlučivanja; Granice racionalnog odlučivanja.
Sistematske pogreške u odlučivanju: Heuristike i pristranosti; Prosudba oslonjena na memoriju; Sidrenje i podešavanje; Prosudba po sličnosti;
Odluka i interakcija: Elementi teorije igara; Pojam ekvilibrija (dominantna strategija i Nashov ekvilibrij); Pojam pregovaranja (Bargening); Zatvorenikova dilema i 'free-rider problem'. Distributivno pregovaranje i mehanizmi aukcija
Operacijski menadžment
Uvod u predmet. Teoretska i praktična ishodišta OM-a. Razdoblja u razvoju OM-a. Proizvodne-operativne strategije u okviru šire poslovne strategije poduzeća. Vrste poslovnih i proizvodnih sustava. Proizvod i njegova svojstva. Životni ciklus proizvoda. Razvoj proizvoda. FAV. Organizacija postrojenja. Planiranje kapaciteta. Analiza tijeka procesa. Tehnike mrežnog planiranja. Studij vremena. Elementi vremena izrade i norme ? studij rada. Problematika održavanja kapaciteta. Politika zaliha. Uloga zaliha. Vrste zaliha. Troškovi zaliha. JIT sustavi. Organizacija unutrašnjeg transporta. Politika kvalitete u sustavu organizacije operativnog poslovanja. Troškovi kvalitete. TQM i ISO sustav.
Civilno društvo i volonterske organizacije
Ciljevi predmeta
Uputiti studente u razloge potreba za civilnim društvom i neprofitnim organizacijama te u organizacijske, financijske i kadrovske specifičnosti djelovanja u neprofitno okruženju.
Sadržaj predmeta
- Pojam i uloga civilnog društva
- Socijalni kapital i amoralni familizam
- Društvena interacija i socijalne promjene
- Zaklade civilnog društva u različitim pravnim sustavima
- Razvoj civilnog društva u svijetu i u Hrvatskoj
- Indeks civilnog društva i dijamant civilnog društva
- Organizacijske specifičnosti organizacija civilnog društva
- Kadrovske specifičnosti organizacija koje koriste rad volontera
- Civilno društvo i alokacija kapitala
- Društveni izazovi vezani uz rad organizacija civilnog društva
- Civilno društvo kao pokretač promjena
- Civilno društvo i pravo na posebnu zastupljenost
- Djelovanje civilnog društva u hitnim slučajevima
- Socijalna dimenzija djelovanja civilnog društva
- Organizacije civilnog društva u sportu i kulturi
Uputiti studente u razloge potreba za civilnim društvom i neprofitnim organizacijama te u organizacijske, financijske i kadrovske specifičnosti djelovanja u neprofitno okruženju.
Sadržaj predmeta
- Pojam i uloga civilnog društva
- Socijalni kapital i amoralni familizam
- Društvena interacija i socijalne promjene
- Zaklade civilnog društva u različitim pravnim sustavima
- Razvoj civilnog društva u svijetu i u Hrvatskoj
- Indeks civilnog društva i dijamant civilnog društva
- Organizacijske specifičnosti organizacija civilnog društva
- Kadrovske specifičnosti organizacija koje koriste rad volontera
- Civilno društvo i alokacija kapitala
- Društveni izazovi vezani uz rad organizacija civilnog društva
- Civilno društvo kao pokretač promjena
- Civilno društvo i pravo na posebnu zastupljenost
- Djelovanje civilnog društva u hitnim slučajevima
- Socijalna dimenzija djelovanja civilnog društva
- Organizacije civilnog društva u sportu i kulturi
Diplomski studij
Industrijska organizacija
Ciljevi predmeta
Kolegij Industrijska organizacija omogućit će studentima dublje razumijevanje struktura tržišta, efikasnosti tržišta i interakcija između različitih igrača koji interveniraju na tim tržištima (poduzeća, potrošači, regulator, tijela nadležna za zaštitu tržišnog natjecanja, itd.).
Sadržaj predmeta
1. Uvod u industrijsku organizaciju
2. Suvremene ekonomske teorije poduzeća
3. Značaj strukture tržišta kao čimbenika odabira poslovne strategije i strukture poduzeća
4. Tržišna ponuda i društvena dobrobit (društveni učinci ograničavanja mogućnosti izbora)
5. Oligopoli kao model tržišta; mjerenje koncentracija tržišta
6. Suparništvo u oligopolskim uvjetima; povezano djelovanje
7. Vladajući položaj – pojam i odrednice
8. Ograničenja vladajućeg položaja
9. Doktrine vezane uz javni odgovor na vladajući položaj poduzetnika
10. Vertikalna i horizontalna diferencijacija proizvoda i usluga
11. Cjenovna konkurencija (politika cijena)
12. Prodajni napori (promidžbene aktivnosti)
13. Diferencijacija nabavnih i prodajnih kanala
14. Istraživanje i razvoj kao model diferencijacije; tehnološki zasnovane strategije
15. Zaštićene informacije (poslovna i društvena strana zaštite intelektualnog vlasništva)
Kolegij Industrijska organizacija omogućit će studentima dublje razumijevanje struktura tržišta, efikasnosti tržišta i interakcija između različitih igrača koji interveniraju na tim tržištima (poduzeća, potrošači, regulator, tijela nadležna za zaštitu tržišnog natjecanja, itd.).
Sadržaj predmeta
1. Uvod u industrijsku organizaciju
2. Suvremene ekonomske teorije poduzeća
3. Značaj strukture tržišta kao čimbenika odabira poslovne strategije i strukture poduzeća
4. Tržišna ponuda i društvena dobrobit (društveni učinci ograničavanja mogućnosti izbora)
5. Oligopoli kao model tržišta; mjerenje koncentracija tržišta
6. Suparništvo u oligopolskim uvjetima; povezano djelovanje
7. Vladajući položaj – pojam i odrednice
8. Ograničenja vladajućeg položaja
9. Doktrine vezane uz javni odgovor na vladajući položaj poduzetnika
10. Vertikalna i horizontalna diferencijacija proizvoda i usluga
11. Cjenovna konkurencija (politika cijena)
12. Prodajni napori (promidžbene aktivnosti)
13. Diferencijacija nabavnih i prodajnih kanala
14. Istraživanje i razvoj kao model diferencijacije; tehnološki zasnovane strategije
15. Zaštićene informacije (poslovna i društvena strana zaštite intelektualnog vlasništva)
Ekonomika racionalnog djelovanja
Ciljevi predmeta
Stjecanje temeljnih znanja o različitim aspektima teorije racionalnog odlučivanja te razvijanje vještine analitičkog i kritičkog mišljenja. Poticanje kreativne upotrebe stečenih znanja i sposobnosti u interdisciplinarnom pristupu.
Sadržaj predmeta
- Važnost izbora i struktura odlučivanja
- Vrste racionalnosti i pojam instrumentalne racionalnosti
- Logika preferencija, problem tranzitivnosti i funkcija korisnosti
- Donošenje odluka i problemi u razumijevanju vjerojatnosti
- Kondicionalna vjerojatnost i Bayesovo učenje
- Model subjektivno očekivane korisnosti
- Heuristike i pristranosti u odlučivanju
- Normativni modeli donošenja odluka u konfliktnim (kompetitivnim) situacijama
- Strategije donošenja odluka i ravnotežne točke u teoriji igre
- Granice racionalnosti
- Javni izbor, interesne skupine i paradoksi glasanja
- Kolektivno djelovanje i agregiranje preferencija
- Preskriptivni pristup distributivnom pregovaranju
- Mehanizmi aukcija i razrješavanja sukoba interesa kod distribucije zajedničkog vlasništva
- Institucionalni pristup tumačenju ekonomskih i društvenih odnosa
Stjecanje temeljnih znanja o različitim aspektima teorije racionalnog odlučivanja te razvijanje vještine analitičkog i kritičkog mišljenja. Poticanje kreativne upotrebe stečenih znanja i sposobnosti u interdisciplinarnom pristupu.
Sadržaj predmeta
- Važnost izbora i struktura odlučivanja
- Vrste racionalnosti i pojam instrumentalne racionalnosti
- Logika preferencija, problem tranzitivnosti i funkcija korisnosti
- Donošenje odluka i problemi u razumijevanju vjerojatnosti
- Kondicionalna vjerojatnost i Bayesovo učenje
- Model subjektivno očekivane korisnosti
- Heuristike i pristranosti u odlučivanju
- Normativni modeli donošenja odluka u konfliktnim (kompetitivnim) situacijama
- Strategije donošenja odluka i ravnotežne točke u teoriji igre
- Granice racionalnosti
- Javni izbor, interesne skupine i paradoksi glasanja
- Kolektivno djelovanje i agregiranje preferencija
- Preskriptivni pristup distributivnom pregovaranju
- Mehanizmi aukcija i razrješavanja sukoba interesa kod distribucije zajedničkog vlasništva
- Institucionalni pristup tumačenju ekonomskih i društvenih odnosa
Poslovno spajanje i preuzimanje
Ciljevi predmeta
Upoznati studente dominantnim načinom međunarodnog širenja poduzeća i često korištenim načinom poslovnog i financijskog restrukturiranja poduzeća. Objasniti motive, izazove i zamke vlasničkog povezivanje i njegovih alternativnih oblika.
Sadržaj predmeta
- Pojmovna određenja i teorijska tumačenja poslovnih spajanja u organizacijskoj teoriji
- Vlasničke integracije i ekonomski kontekst (valovi integracija)
- Motivi i razlozi pojave vlasničkih integracija
- Spajanja i preuzimanja kao vid operativnog i financijskog restrukturiranja
- Valuacija transakcije
- Tržišna regulacija i procesi vlasničkih integracija
- Strategije preuzimanja i strategije obrane od neprijateljskih preuzimanja
- Financijski instrumenti poslovnih preuzimanja
- Faze procesa preuzimanja i provođenje Due Dilligence-a
- Integracija i koordinacija sustava nakon preuzimanja
- Uspješnost vlasničkih integracija u kreiranju vrijednosti
- Alternativni oblici rasta: Zajednička ulaganja, strateške alijanse i manjinska ulaganja
- Alternativni oblici rasta: licence i franšize
- Preuzimanja i spajanja kod malih i srednjih poduzeća
- Pregled i analiza vlasničkih integracija u Republici Hrvatskoj
Upoznati studente dominantnim načinom međunarodnog širenja poduzeća i često korištenim načinom poslovnog i financijskog restrukturiranja poduzeća. Objasniti motive, izazove i zamke vlasničkog povezivanje i njegovih alternativnih oblika.
Sadržaj predmeta
- Pojmovna određenja i teorijska tumačenja poslovnih spajanja u organizacijskoj teoriji
- Vlasničke integracije i ekonomski kontekst (valovi integracija)
- Motivi i razlozi pojave vlasničkih integracija
- Spajanja i preuzimanja kao vid operativnog i financijskog restrukturiranja
- Valuacija transakcije
- Tržišna regulacija i procesi vlasničkih integracija
- Strategije preuzimanja i strategije obrane od neprijateljskih preuzimanja
- Financijski instrumenti poslovnih preuzimanja
- Faze procesa preuzimanja i provođenje Due Dilligence-a
- Integracija i koordinacija sustava nakon preuzimanja
- Uspješnost vlasničkih integracija u kreiranju vrijednosti
- Alternativni oblici rasta: Zajednička ulaganja, strateške alijanse i manjinska ulaganja
- Alternativni oblici rasta: licence i franšize
- Preuzimanja i spajanja kod malih i srednjih poduzeća
- Pregled i analiza vlasničkih integracija u Republici Hrvatskoj
Teorija organizacije
Ciljevi predmeta
Osposobiti studente za sagledavanje problematike funkcioniranja organizacije u kontekstu suvremenih ekonomskih (institucionalnih) teorija organizacije.
Sadržaj predmeta
- Teorija poduzeća kao znanstvena i nastavna disciplina
- Teorija organizacije u kontekstu ekonomske i sociološke (biheviorističke) teorije.
- SCP model i Harwardska škola.
- Ekonomska struktura poduzeća. Oblici rasta poduzeća; pravci rasta poduzeća.
- Tehnološka teorija poduzeća i njena ograničenja.
- Teorija transakcijskih troškova. Coase-ova teorija vertikalnog rasta poduzeća.
- Williamsonov model. Elementi specifičnosti transakcija - specifični resursi (razlozi internalizacije transakcija). Ex-ante i ex-post troškovi. Zaštita transakcija i institucionalna okolina.
- Nepotpuni ugovori. Poduzeće kao nadomjestak za ugovorna ograničenja.
- Dvostrani monopol. Troškovi promjene partnera.
- Ekonomska uloga hijerarhija u različitim teorijama poduzeća.
- Vlasničke teorije poduzeća. Vlasništvo kao mehanizam alokacije kontrole.
- Sadržaj vlasničkih prava. Ograničenja vlasničkih prava.
- Menadžerski problem u korporativnom upravljanje
- Agencijska teorija. Agencijski troškovi. Vlasnička struktura i ponašanje menadžera-agenta.
- Razvoj modela organizacije poduzeća u hrvatskom gospodarskom prostoru.
Osposobiti studente za sagledavanje problematike funkcioniranja organizacije u kontekstu suvremenih ekonomskih (institucionalnih) teorija organizacije.
Sadržaj predmeta
- Teorija poduzeća kao znanstvena i nastavna disciplina
- Teorija organizacije u kontekstu ekonomske i sociološke (biheviorističke) teorije.
- SCP model i Harwardska škola.
- Ekonomska struktura poduzeća. Oblici rasta poduzeća; pravci rasta poduzeća.
- Tehnološka teorija poduzeća i njena ograničenja.
- Teorija transakcijskih troškova. Coase-ova teorija vertikalnog rasta poduzeća.
- Williamsonov model. Elementi specifičnosti transakcija - specifični resursi (razlozi internalizacije transakcija). Ex-ante i ex-post troškovi. Zaštita transakcija i institucionalna okolina.
- Nepotpuni ugovori. Poduzeće kao nadomjestak za ugovorna ograničenja.
- Dvostrani monopol. Troškovi promjene partnera.
- Ekonomska uloga hijerarhija u različitim teorijama poduzeća.
- Vlasničke teorije poduzeća. Vlasništvo kao mehanizam alokacije kontrole.
- Sadržaj vlasničkih prava. Ograničenja vlasničkih prava.
- Menadžerski problem u korporativnom upravljanje
- Agencijska teorija. Agencijski troškovi. Vlasnička struktura i ponašanje menadžera-agenta.
- Razvoj modela organizacije poduzeća u hrvatskom gospodarskom prostoru.
Inovativni poslovni modeli
Ciljevi predmeta
Studenti će razviti sposobnost analize elemenata poslovnih modela (izvori vrijednosti, ključni resursi i procesi) te okolnosti u kojima oni nastaju i razvijaju se.
Sadržaj predmeta
- Trendovi koji oblikuju suvremeni poslovni kontekst
- Evolucija pojma poslovnog modela – kritička ocjena korisnosti koncepta
- Teorijska polazište za razumijevanje poslovnih modela
- Evolucijski ciklusi tehnologije
- Disruptivne tehnologije
- Pokretanje novih poslova (startupovi) i razvoj poslovnih modela (BPR, konvergencija poslovnih modela)
- Pojam bazena vrijednosti - detekcija i korištenje bazena vrijednosti
- Platno poslovnog modela (elementi poslovnog modela)
- Kreativne tehnike za razvoj poslovnih modela prema strategiji plavog oceana
- Generičke vrste poslovnih modela
- Mrežni modeli
- Poslovni modeli zasnovani na digitalnim platformama
- Agencijsko poslovanje, fleksibilni (nestandardni) oblici zapošljavanja
- Novi modeli financiranja
- Kreativne industrije
Studenti će razviti sposobnost analize elemenata poslovnih modela (izvori vrijednosti, ključni resursi i procesi) te okolnosti u kojima oni nastaju i razvijaju se.
Sadržaj predmeta
- Trendovi koji oblikuju suvremeni poslovni kontekst
- Evolucija pojma poslovnog modela – kritička ocjena korisnosti koncepta
- Teorijska polazište za razumijevanje poslovnih modela
- Evolucijski ciklusi tehnologije
- Disruptivne tehnologije
- Pokretanje novih poslova (startupovi) i razvoj poslovnih modela (BPR, konvergencija poslovnih modela)
- Pojam bazena vrijednosti - detekcija i korištenje bazena vrijednosti
- Platno poslovnog modela (elementi poslovnog modela)
- Kreativne tehnike za razvoj poslovnih modela prema strategiji plavog oceana
- Generičke vrste poslovnih modela
- Mrežni modeli
- Poslovni modeli zasnovani na digitalnim platformama
- Agencijsko poslovanje, fleksibilni (nestandardni) oblici zapošljavanja
- Novi modeli financiranja
- Kreativne industrije
Poslijediplomski studij - Sveučilišni specijalistički studij (MBA)
Organizacija u energetskom sektoru / Organization of the Energy Sector
• Kratak pregled suvremenih teorija organizacije (situacijska, resursna, transakcijska, agencijska) i implikacije u pogledu zahtjeva i mogućnosti pri oblikovanja organizacija.
• Dimenzije organizacije: strateška i operativna razina organizacije.
• Tehnologija i struktura tržišta kao čimbenici oblikovanja organizacija. (SCP model). Pojam prirodnog monopola i njegove implikacije. Regulacija kao odgovor na prirodni monopol.
• Suvremene koncepcije internog strukturiranja organizacije - Pristupi oblikovanju organizacije
o hijerarhijska organizacija nasuprot procesnoj organizaciji
o mrežni oblici organizacija
• Osvrt na procese koji su obilježili razvoj hrvatskih gospodarskih subjekata u energetskom sektoru protekla dva desetljeća:
o pretvorba, privatizacija i restrukturiranje
• Obilježja konkurencije u EU i odraz na organizaciju poslovanja poduzeća
o zajednički pravni okvir EU - veličina i otvorenost tržišta konkurenciji iz EU
o politika EU u sektoru zapošljavanja i promjene u organizaciji rada
Brief overview of contemporary organization theories (contingency theory, resource dependency theory, transaction cost economics, agency theory) and their implications for organizational development.
Organizational dimensions: strategical and operational level of the organization.
Technology and market structure as a factors of organization development (SCP vs. Chicago approach). Nature and implications of natural monopolies. Regulation as a response to natural monopolies.
Approaches to organizational development - concepts of internal structuring:
Hierarchical vs. process organization
Network organization types
Overview of processes that shaped the development of Croatian business entities in energy sector over the past decades:
Privatization and restructuring
Competition in the EU and it’s reflections on organization of companies
Joint (EU) legal framework – markets’ size and exposure to EU competition
EU policy in the energy sector – related to employment issues and organization of labor
• Dimenzije organizacije: strateška i operativna razina organizacije.
• Tehnologija i struktura tržišta kao čimbenici oblikovanja organizacija. (SCP model). Pojam prirodnog monopola i njegove implikacije. Regulacija kao odgovor na prirodni monopol.
• Suvremene koncepcije internog strukturiranja organizacije - Pristupi oblikovanju organizacije
o hijerarhijska organizacija nasuprot procesnoj organizaciji
o mrežni oblici organizacija
• Osvrt na procese koji su obilježili razvoj hrvatskih gospodarskih subjekata u energetskom sektoru protekla dva desetljeća:
o pretvorba, privatizacija i restrukturiranje
• Obilježja konkurencije u EU i odraz na organizaciju poslovanja poduzeća
o zajednički pravni okvir EU - veličina i otvorenost tržišta konkurenciji iz EU
o politika EU u sektoru zapošljavanja i promjene u organizaciji rada
Brief overview of contemporary organization theories (contingency theory, resource dependency theory, transaction cost economics, agency theory) and their implications for organizational development.
Organizational dimensions: strategical and operational level of the organization.
Technology and market structure as a factors of organization development (SCP vs. Chicago approach). Nature and implications of natural monopolies. Regulation as a response to natural monopolies.
Approaches to organizational development - concepts of internal structuring:
Hierarchical vs. process organization
Network organization types
Overview of processes that shaped the development of Croatian business entities in energy sector over the past decades:
Privatization and restructuring
Competition in the EU and it’s reflections on organization of companies
Joint (EU) legal framework – markets’ size and exposure to EU competition
EU policy in the energy sector – related to employment issues and organization of labor
Poslijediplomski studij - Doktorski studij
Teorija poduzeća
Prof. dr. Marija Kaštelan Mrak
1. Evolucija koncepta poduzeća u ekonomskoj teoriji. Tehnološke teorije rasta poduzeća. Vertikalne integracije kao alternativni pogled na izvore efikasnosti organizacije (Case).
2. Ekonomska struktura poduzeća i utjecaj na odabir hijerarhijskog modela. Ekonomika informacija.
3. S-C-P vs. Chicaški model – ekonomska vs. financijska efikasnost. Koncentracija i monopolska moć
4. Pojam konkurentskih sposobnosti i organizacije kao poslovnog modela za razvoja i održavanje konkurentskih sposobnosti. Model resursne zavisnosti.
5. Specifične transakcije. Bilateralni monopol. Potpuni i nepotpuni ugovori.
6. Problem granica poduzeća. Vlasništvo kao instrument kontrole. Agencijska teorija.
7. Identificiranje suvremenih koncepcija organizacije poslovanja u svijetu i Hrvatskoj:
hijerarhijska organizacija nasuprot procesnoj
clusteri nasuprot integriranim kompanijama
strategijski definirani modeli organizacija i njihove prilagodbe - tržišno pozicioniranje i organizacijske implikacije
Kompleksnost znanosti o ekonomici poduzeća. Teorijske postavke funkcioniranja poduzeća u uvjetima korporativnog upravljanja. Filozofija poduzeća i filozofija menadžmenta. Poduzeće kao tehnološki, ekonomski i moralni entitet. Teorija zainteresiranih skupina (Stakeholder teorija) i Teorija prava. Temeljna ekonomska načela upravljanja poduzećem. Model korporativnog upravljanja i društvene odgovornosti.
Analitička blok shema modela poduzeća. Analitičke metode i generiranje sustava pokazatelja. Metode i modeli operativne i strategijske analize. Modeli i metode ocjenjivanja uspjeha poduzeća. Kriza i modeli identifikacije.
1. Evolucija koncepta poduzeća u ekonomskoj teoriji. Tehnološke teorije rasta poduzeća. Vertikalne integracije kao alternativni pogled na izvore efikasnosti organizacije (Case).
2. Ekonomska struktura poduzeća i utjecaj na odabir hijerarhijskog modela. Ekonomika informacija.
3. S-C-P vs. Chicaški model – ekonomska vs. financijska efikasnost. Koncentracija i monopolska moć
4. Pojam konkurentskih sposobnosti i organizacije kao poslovnog modela za razvoja i održavanje konkurentskih sposobnosti. Model resursne zavisnosti.
5. Specifične transakcije. Bilateralni monopol. Potpuni i nepotpuni ugovori.
6. Problem granica poduzeća. Vlasništvo kao instrument kontrole. Agencijska teorija.
7. Identificiranje suvremenih koncepcija organizacije poslovanja u svijetu i Hrvatskoj:
hijerarhijska organizacija nasuprot procesnoj
clusteri nasuprot integriranim kompanijama
strategijski definirani modeli organizacija i njihove prilagodbe - tržišno pozicioniranje i organizacijske implikacije
Kompleksnost znanosti o ekonomici poduzeća. Teorijske postavke funkcioniranja poduzeća u uvjetima korporativnog upravljanja. Filozofija poduzeća i filozofija menadžmenta. Poduzeće kao tehnološki, ekonomski i moralni entitet. Teorija zainteresiranih skupina (Stakeholder teorija) i Teorija prava. Temeljna ekonomska načela upravljanja poduzećem. Model korporativnog upravljanja i društvene odgovornosti.
Analitička blok shema modela poduzeća. Analitičke metode i generiranje sustava pokazatelja. Metode i modeli operativne i strategijske analize. Modeli i metode ocjenjivanja uspjeha poduzeća. Kriza i modeli identifikacije.
Study Programs in English
Organization (UNDERGRADUATE study program)
As an introductory course to the field of organisational studies, it aims at raising students’ awareness of different approaches to organizations: technical, sociological and economic. Special attention is given to organizational structures types, organizational growth and development of business systems followed by professionalism of functional areas, diversification (divisionalization), needs for organizations restructuring. The course also covers basic legal forms under which organizations operate.
Course content
Why study organizations. Organizational studies in its historic context. Technological, human relations and economic aspects of Organization studies. Contingency theory. Factors affecting organizations: strategy, technology, life cycle. External environments. Organizations as complex systems in complex environments (complexity studies). Organizing people. Job design. Time management. Describing organizations. Formal hierarchies. Elements of Organizational structures-Coordination mechanisms. Organizational design. Line structure. Functional structure. Business functions (in the traditional F-type organization and in M. Porter’s value chain). Divisional structure OS. Financial management through profit centers. SBUs. Process structure. BPR. Flexible organizational design. Projects and matrix structure. Network organizations and clusters. The firm as part of the broader economic system. Legal forms of organizations. Organizational and economic implications of corporations. Organizational growth. Mergers, acquisitions and cooperative growth patterns. Organizations in the public sector. Similarities and differences. Methods of organizational analysis and organizational documentation. Problems in visualizing and describing organizations.
Course content
Why study organizations. Organizational studies in its historic context. Technological, human relations and economic aspects of Organization studies. Contingency theory. Factors affecting organizations: strategy, technology, life cycle. External environments. Organizations as complex systems in complex environments (complexity studies). Organizing people. Job design. Time management. Describing organizations. Formal hierarchies. Elements of Organizational structures-Coordination mechanisms. Organizational design. Line structure. Functional structure. Business functions (in the traditional F-type organization and in M. Porter’s value chain). Divisional structure OS. Financial management through profit centers. SBUs. Process structure. BPR. Flexible organizational design. Projects and matrix structure. Network organizations and clusters. The firm as part of the broader economic system. Legal forms of organizations. Organizational and economic implications of corporations. Organizational growth. Mergers, acquisitions and cooperative growth patterns. Organizations in the public sector. Similarities and differences. Methods of organizational analysis and organizational documentation. Problems in visualizing and describing organizations.
Civil society and volunteering organizations
Course objectives
To provide knowledge of the reasons why civic and nonprofit organizations are necessary and the organizational, financial, and personnel characteristics of working in a nonprofit environment.
Course content
1. The concept and role of civil society
2. Social capital and amoral familism
3. Social integration and social change
4. Civil society foundations in different legal systems
5. Civil society development in the world and in Croatia
6. Civil society index and civil society diamond
7. Organizational specificities of civil society organizations
8. Personnel specificities of organizations using the work of volunteers
9. Civil society and capital allocation
10. Social challenges related to the work of civil society organizations
11. Civil society as a driver of change
12. Civil society and the right to special representation
13. Civil society action in emergencies
14. Social dimension of civil society activities
15. Civil society organizations in sports and culture
To provide knowledge of the reasons why civic and nonprofit organizations are necessary and the organizational, financial, and personnel characteristics of working in a nonprofit environment.
Course content
1. The concept and role of civil society
2. Social capital and amoral familism
3. Social integration and social change
4. Civil society foundations in different legal systems
5. Civil society development in the world and in Croatia
6. Civil society index and civil society diamond
7. Organizational specificities of civil society organizations
8. Personnel specificities of organizations using the work of volunteers
9. Civil society and capital allocation
10. Social challenges related to the work of civil society organizations
11. Civil society as a driver of change
12. Civil society and the right to special representation
13. Civil society action in emergencies
14. Social dimension of civil society activities
15. Civil society organizations in sports and culture
Industrial Organization
Course objectives
The Industrial Organization course will provide students with a deeper understanding of market structure, market efficiency and interaction between different players in these markets (businesses, consumers, regulators, competition authorities, etc.).
Course content
1. Introduction
2. Historical background for theory development
3. Market structure and strategic behavior of firms
4. Market performance (social effects of limiting choices)
5. Defining markets and measuring market concentrations
6. Rivalry in oligopolistic conditions; related action
7. Dominant position - concept and determinants
8. Doctrines related to the public response to the dominant position of firms
9. Pricing strategies and market segmentation
10. Vertical and horizontal differentiation of products and services
11. Price competition (price policy)
12. Sales efforts (promotional activities)
13. Differentiation of supply and sales channels
14. Research and development as a model of differentiation; technology-based strategies
15. Protected information (economic and social side of intellectual property protection)
The Industrial Organization course will provide students with a deeper understanding of market structure, market efficiency and interaction between different players in these markets (businesses, consumers, regulators, competition authorities, etc.).
Course content
1. Introduction
2. Historical background for theory development
3. Market structure and strategic behavior of firms
4. Market performance (social effects of limiting choices)
5. Defining markets and measuring market concentrations
6. Rivalry in oligopolistic conditions; related action
7. Dominant position - concept and determinants
8. Doctrines related to the public response to the dominant position of firms
9. Pricing strategies and market segmentation
10. Vertical and horizontal differentiation of products and services
11. Price competition (price policy)
12. Sales efforts (promotional activities)
13. Differentiation of supply and sales channels
14. Research and development as a model of differentiation; technology-based strategies
15. Protected information (economic and social side of intellectual property protection)