Petar Matić
BASIC INFO:
-Izvanredni student, smjer poduzetništvo
-Radi kao prodajni predstavnik Blue Gym-a za talijansko tržište
-Vlasnik brend pod nazivom WooDoo Store koji se bavi proizvodnjom drvenih novčanika, mašni i maskica za mobitele
-Volontira u NK Omišalj te je jedan od osnivača Udruge BEN
Odakle ideja za pokretanje WooDoo Store-a?
Moj kolega iz tima, Dean Kranjčec, je već prije par godina započeo sa sličnim projektom izrade maskica od drveta, međutim, on je magistar strojarstva i nije imao ekonomsku podlogu da projekt bude održiv i donosi zaradu. Ja sam mu u svakodnevnoj komunikaciji nabacivao ideje i naposljetku smo krajem 2015. godine sjeli i razradili cijeli ideju i poslovni plan. S obzirom da svako drvo ima svoju jedinstvenu priču, mi kroz naše inovativne proizvode nudimo poslovnim korisnicima novi način brendiranja samih sebe.
Kako je izgledao početak, je bilo teško pokrenut cijelu tu priču?
Bilo je malo kaotičn. Na primjeru Deanovog propalog projekta, znali smo što ne smijemo raditi. Također, Dean i ja smo različiti i morali smo se prvo uskladiti kao tim te postavit kvalitetne temelje. Zatim je krenulo kreiranje brenda. Za samo ime nam je trebalo dva tjedna, a nabava materijala nam je uzela dva mjeseca pogrešaka i novaca. Tako da je bilo potrebno ukupno tri mjeseca za ustaljivanje svih procesa i dobavljača.
Kako ti je fakultetsko obrazovanje pomoglo u cijeloj priči oko WooDoo Store-a?
Ja osobno nisam klasični student koji će sjesti i naučiti nešto, već volim sve raditi na primjeru. Moram pohvaliti Hrvoja i Janu Katunar koji su mi puno pomogli svojim savjetima. Isto tako i profesora Zdravka Zekića. Jednostavno, kada čujete drugo mišljenje i imate s nekim podijeliti svoje ideje i pitati kako nešto napraviti, bude vam lakše, tako da njima idu sve pohvale.
Kakvo je tvoje iskustvo sa Start-up Inkubatorom, njihovom podrškom i mentorima?
To je najbolje moguće mjesto za one koji nisu ekonomske struke jer mogu steći puno znanja i vještina koje ne bi naučili nigdje drugdje. Primjer: kako doći do povoljnijeg kredita, komercijalizacija projekta, poslovni i marketinški plan, dakle sve ono što mi na Ekonomskom fakultetu učimo. U Start-up Inkubatoru doslovno vrijedi pravilo: „koliko daš, toliko dobiješ". Znači, ako stvarno želiš postići nešto, moraš se i potruditi, inače je samo gubljenje vremena. Što se mentora tiče, velika su nam potpora bili najbolji stručnjaci u Hrvatskoj na start-up sceni te predstavnici grada Rijeke. Međutim, ono najvažnije vezano za Inkubator je činjenica da je to odlično mjesto za stjecanje kontakata. Tamo sam dobio vezu za važne poslovne partnere WooDoo Store-a, a to je osobito bitno jer radimo proizvode prvenstveno namijenjene poslovnim ljudima.
Radio sam u Editu, poslove promocije, kao prodavač u knjižari, Podravci, Jamnici, posao turističkog animatora te u nogometnom klubu.
Kako je izgledalo izlagati poslovnu ideju pred potencijalnim investitorima? Pripreme? Trema?
Ja inače volim javne nastupe, tako da nisam imao previše poteškoća s tim. Što se tiče treme, svi je imaju, ali kod svakoga se drugačije manifestira. Treba se samo naučiti nositi s njom. Kad izlažeš investitorima moraš biti: KRATAK. KONCIZAN. JASAN. Nema mjesta greškama u te 3 minute kada predstavljaš projekt na kojem si radio mjesecima. Moraš ljude upoznati s idejom, predstaviti im koristi, pokazati što će oni dobiti, kako ćeš cijeli projekt izrealizirati,... to je jednom riječju: IZAZOV.
Kako si uspio uskladiti fakultetske obaveze sa svim poslovima i aktivnostima?
Uvijek mora postojati neka granica, a s obzirom da sam radio mnoge poslove, trebalo se znati organizirati. Ja sam uvijek bio dobar u tome i uredan u ispunjavanju svojih obaveza tako da mi to nije bilo teško.
Svi ti poslovi su ti pomogli da stekneš neke poslovne vještine i znanja?
Definitivno. Svaki posao je dao nešto. Administrativni posao, komunikacija s ljudima, rješavanje problema, marketinški plan, organizacija socijalnih mreža,… svaki posao nosi svoje i svako iskustvo je dragocjeno.
Studentsko doba je zlatno doba za pokretanje vlastitog posla.
Što misliš, što poslodavci danas traže od kandidata za posao?
Definitivno proaktivnost. Traži se korak više i uzet će vas u obzir ako se pokažete i malo drugačijim od stotinu drugi koji su se prijavili za istu poziciju. Sam taj prvi korak i dojam koji ćete ostaviti, čini veliku razliku.
Što misliš o dostupnosti informacija za one koji imaju ideju i planiraju krenuti u poduzetničke vode?
Informacije i znanja su dostupni i što je najbolje od svega - besplatna su! Ako se želite baviti marketingom, pitaj uspješnog „marketingaša", ako želite u start-up vode – pitajte one koji su uspjeli u tom svijetu… 99,9% poslovnih ljudi će dati besplatan savjet. Puno njih se boji da će mu netko ukrasti ideju ili slično, no činjenica je, da je dug put od početne ideje do realizacije, a kada imate prilike učiti od profesionalaca, puno znači.
Što bi poručio mladima koji uskoro kreću tražiti posao, pokreću svoj start-up..?
Studentsko doba je zlatno doba za poduzetništvo. Za rad u timu i pokretanje timskih stvari potrebno je vrijeme, a uz stalan posao teško se je posvetiti realizaciji vlastitih ideja i stvaranju nečega novoga. Pitajte savjet. Bilo ljude oko vas ili one koji već imaju iskustva u takvom poslu. Nemojte se bojati pitati i pričati o svojim idejama. Dok ideja dođe do faze realizacije, uopće ne mora više izgledati kao na početku. Koji su tvoji planovi za naredne 2-3 godine? Cilj je stvoriti ime u profesionalnim krugovima, a za 2-3 godine želim pokrenuti projekte koji će biti na nekoj većoj razini, koji će uključivati puno više ljudi i biti više socijalno iskoristivi.
Zaključna riječ?
Treba učiti na vrijeme. Iskoristiti studentski život. Pobijediti strah. Družiti se, upoznavati ljude i širiti mrežu kontakta jer se među njima možda nalazi vaš budući poslodavac ili poslovni partner.