Izv. prof. dr. sc. Dario Maradin
Kabinet: 84/IV
E-mail: dario.maradin@efri.uniri.hr
Telefon: (051) 355 184
Konzultacije: srijedom od 10 do 12 sati
Sudjeluje u izvođenju sljedećih kolegija
Prijediplomski studij
Mikroekonomija 1
Ciljevi predmeta
- Cilj kolegija Mikroekonomija 1 jest obučiti studente u svladavanju temeljnih mikroekonomskih kategorija, koncepata i instrumentarija koji su osnova razumijevanja ekonomije kao suvremene znanosti.
- Pored tradicionalnog pristupa zasnovanog na verbalnoj deskripciji, studente se nastoji osposobiti za samostalno ovladavanje grafičkim i matematičkim pristupom izvođenja zaključaka iz zadanih pretpostavki ekonomske znanosti.
Sadržaj predmeta
- Ponuda i potražnja; Elastičnost ponude i potražnje; Teorije ponašanja potrošača: teorija granične korisnosti, teorija indiferencije, teorija otkrivene preferencije.
-Teorija proizvodnje; Proizvodnja u kratkom roku; Proizvodnja u dugom roku; Ravnoteža poduzeća u proizvodnji više proizvoda; Troškovi proizvodnje u kratkom i dugom roku; Maksimizacija profita i konkurentna ponuda.
- Cilj kolegija Mikroekonomija 1 jest obučiti studente u svladavanju temeljnih mikroekonomskih kategorija, koncepata i instrumentarija koji su osnova razumijevanja ekonomije kao suvremene znanosti.
- Pored tradicionalnog pristupa zasnovanog na verbalnoj deskripciji, studente se nastoji osposobiti za samostalno ovladavanje grafičkim i matematičkim pristupom izvođenja zaključaka iz zadanih pretpostavki ekonomske znanosti.
Sadržaj predmeta
- Ponuda i potražnja; Elastičnost ponude i potražnje; Teorije ponašanja potrošača: teorija granične korisnosti, teorija indiferencije, teorija otkrivene preferencije.
-Teorija proizvodnje; Proizvodnja u kratkom roku; Proizvodnja u dugom roku; Ravnoteža poduzeća u proizvodnji više proizvoda; Troškovi proizvodnje u kratkom i dugom roku; Maksimizacija profita i konkurentna ponuda.
Mikroekonomija 2
Ciljevi predmeta
Cilj kolegija Mikroekonomija 2 jest omogućiti studentima dublje razumijevanje ključnih koncepata mikroekonomske teorije s naglaskom na politiku određivanja ravnotežne cijene i količine kratkoga i dugoga roka, prelazeći sa tržišta outputa na tržište inputa, sa savršenih u nesavršene tržišne uvjete opterećene brojnim tržišnim slabostima i nedostacima.
Sadržaj predmeta
Klasifikacija tržišnih struktura
Tržište outputa: savršena konkurencija; monopol; monopolistička konkurencija; oligopol
Tržište inputa: savršena konkurencija na obje strane tržišta; savršena konkurencija u nabavi inputa, a monopol u prodaji outputa; monopson; bilateralni monopol
Cilj kolegija Mikroekonomija 2 jest omogućiti studentima dublje razumijevanje ključnih koncepata mikroekonomske teorije s naglaskom na politiku određivanja ravnotežne cijene i količine kratkoga i dugoga roka, prelazeći sa tržišta outputa na tržište inputa, sa savršenih u nesavršene tržišne uvjete opterećene brojnim tržišnim slabostima i nedostacima.
Sadržaj predmeta
Klasifikacija tržišnih struktura
Tržište outputa: savršena konkurencija; monopol; monopolistička konkurencija; oligopol
Tržište inputa: savršena konkurencija na obje strane tržišta; savršena konkurencija u nabavi inputa, a monopol u prodaji outputa; monopson; bilateralni monopol
Mikroekonomija
Ciljevi predmeta
Cilj kolegija Mikroekonomija je obučiti studente u svladavanju temeljnih mikroekonomskih kategorija, koncepata i instrumentarija koji su osnova razumijevanja ekonomije kao suvremene znanosti. Pored tradicionalnog pristupa zasnovanog na verbalnoj deskripciji, cilj kolegija je razviti sposobnosti studenata za samostalnim ovladavanjem grafičkog i matematičkog pristupa izvođenja zaključaka iz zadanih pretpostavki ekonomske znanosti. Nakon usvajanja temeljnih znanja o zakonitostima ponašanja pojedinačnih mikroekonomskih subjekata, potrošača (na strani potražnje) i proizvođača (na strani ponude), cilj kolegija je omogućiti studentima dublje razumijevanje ključnih koncepata mikroekonomske teorije s naglaskom na politiku određivanja ravnotežne cijene i količine kratkog i dugog roka, prelazeći sa tržišta outputa na tržište inputa, sa savršenih u nesavršene tržišne uvjete opterećene brojnim tržišnim slabostima i nedostacima.
Sadržaj predmeta
ISHOD UČENJA (1)
- Uvod: Mikroekonomija kao znanstvena disciplina
- Ponuda i potražnja: zakoni, funkcije (Cournot), elastičnost
- Teorije ponašanja potrošača: teorija granične korisnosti (Gossenovi zakoni)
- Teorije ponašanja potrošača: teorija indiferencije (Edgeworth i Pareto)
- Teorije ponašanja potrošača: teorija otkrivene preferencije (Samuelson)
ISHOD UČENJA (2)
- Teorija proizvodnje: proizvodnja u kratkom roku (Tourgot)
- Teorija proizvodnje: proizvodnja u dugom roku
- Teorija proizvodnje: ravnoteža poduzeća u proizvodnji više proizvoda
- Teorija troškova: troškovi proizvodnje u kratkom roku
- Teorija troškova: troškovi proizvodnje u dugom roku
ISHOD UČENJA (3)
- Klasifikacija tržišnih struktura na tržištu outputa i tržištu inputa
- Tržište savršene konkurencije
- Monopol
- Monopolistička konkurencija
- Oligopol
Cilj kolegija Mikroekonomija je obučiti studente u svladavanju temeljnih mikroekonomskih kategorija, koncepata i instrumentarija koji su osnova razumijevanja ekonomije kao suvremene znanosti. Pored tradicionalnog pristupa zasnovanog na verbalnoj deskripciji, cilj kolegija je razviti sposobnosti studenata za samostalnim ovladavanjem grafičkog i matematičkog pristupa izvođenja zaključaka iz zadanih pretpostavki ekonomske znanosti. Nakon usvajanja temeljnih znanja o zakonitostima ponašanja pojedinačnih mikroekonomskih subjekata, potrošača (na strani potražnje) i proizvođača (na strani ponude), cilj kolegija je omogućiti studentima dublje razumijevanje ključnih koncepata mikroekonomske teorije s naglaskom na politiku određivanja ravnotežne cijene i količine kratkog i dugog roka, prelazeći sa tržišta outputa na tržište inputa, sa savršenih u nesavršene tržišne uvjete opterećene brojnim tržišnim slabostima i nedostacima.
Sadržaj predmeta
ISHOD UČENJA (1)
- Uvod: Mikroekonomija kao znanstvena disciplina
- Ponuda i potražnja: zakoni, funkcije (Cournot), elastičnost
- Teorije ponašanja potrošača: teorija granične korisnosti (Gossenovi zakoni)
- Teorije ponašanja potrošača: teorija indiferencije (Edgeworth i Pareto)
- Teorije ponašanja potrošača: teorija otkrivene preferencije (Samuelson)
ISHOD UČENJA (2)
- Teorija proizvodnje: proizvodnja u kratkom roku (Tourgot)
- Teorija proizvodnje: proizvodnja u dugom roku
- Teorija proizvodnje: ravnoteža poduzeća u proizvodnji više proizvoda
- Teorija troškova: troškovi proizvodnje u kratkom roku
- Teorija troškova: troškovi proizvodnje u dugom roku
ISHOD UČENJA (3)
- Klasifikacija tržišnih struktura na tržištu outputa i tržištu inputa
- Tržište savršene konkurencije
- Monopol
- Monopolistička konkurencija
- Oligopol
Ekonomski aspekti društvene pismenosti i građanske odgovornosti
Ciljevi predmeta
Cilj kolegija Ekonomski aspekti društvene pismenosti i građanske odgovornosti je omogućiti studentima dublje razumijevanje značaja društvene pismenosti u njezinoj multidimenzionalnoj formi, kao i sagledavanje brojnih ekonomskih implikacija koje iz toga proizlaze. Iako pismenost polazi od znanja, vještina i kompetencija stečenih obrazovanjem i radom, studenti će, kroz ovaj kolegij, pored ekonomskih aspekata raznovrsnih dimenzija pismenosti, a koje se manifestiraju na razini pojedinca, osiguravajući mu bolji i kvalitetniji život, moći spoznati ekonomske učinke višeznačno određene pismenosti i na razini poduzeća, osiguravajući mu veće šanse za uspjeh, kao i na razini društva i njegova osnaživanja. Nadalje, cilj kolegija je upoznati studente sa značenjem različitih osobno usmjerenih inicijativa pojedinaca, kao i njihove aktivne participacije u potrebama društva, koje inicijative pretpostavljaju različite suvremene oblike društvene pismenosti, a manifestiraju se kroz fenomene građanske osviještenosti i odgovornosti. Konačno, studenti će dobiti uvid i u značaj institucionalnog okruženja u unaprjeđenju društvene pismenosti i jačanju građanske odgovornosti.
Sadržaj predmeta
ISHOD UČENJA (1)
1. Uvod u pojmovno određenje društvene pismenosti i građanske odgovornosti
2. Povijesni razvoj društvene pismenosti: razine i oblici
3. Multidimenzionalnost suvremenog poimanja društvene pismenosti: mirovinska, financijska, zdravstvena, ekološka, medijska, socijalna, i dr.
4. Determinante društvene pismenosti i građanske odgovornosti
5. Čimbenici društvene pismenosti
6. Atributi građanske odgovornosti
7. Društvena pismenost i građanska odgovornost: relacije i međuovisnosti
8. Empirijska istraživanja
ISHOD UČENJA (2)
9. Društvena pismenost i građanska odgovornost kao ekonomski resursi suvremenog društva
10. Ekonomske koristi i troškovi društvene pismenosti i građanske odgovornosti
11. Ekonomske implikacije društvene pismenosti i građanske odgovornosti na pojedinca, poduzeće i društvo
12. Institucionalno okruženje kao podrška razvoju društvene pismenosti i građanske odgovornosti
13. Strategije, mjere i programi nacionalne politike u funkciji promicanja društvene pismenosti i građanske odgovornosti
14. Vrednovanje uloge institucionalnog okruženja u unaprjeđenju društvene pismenosti i jačanju građanske odgovornosti
15. Empirijska istraživanja
Cilj kolegija Ekonomski aspekti društvene pismenosti i građanske odgovornosti je omogućiti studentima dublje razumijevanje značaja društvene pismenosti u njezinoj multidimenzionalnoj formi, kao i sagledavanje brojnih ekonomskih implikacija koje iz toga proizlaze. Iako pismenost polazi od znanja, vještina i kompetencija stečenih obrazovanjem i radom, studenti će, kroz ovaj kolegij, pored ekonomskih aspekata raznovrsnih dimenzija pismenosti, a koje se manifestiraju na razini pojedinca, osiguravajući mu bolji i kvalitetniji život, moći spoznati ekonomske učinke višeznačno određene pismenosti i na razini poduzeća, osiguravajući mu veće šanse za uspjeh, kao i na razini društva i njegova osnaživanja. Nadalje, cilj kolegija je upoznati studente sa značenjem različitih osobno usmjerenih inicijativa pojedinaca, kao i njihove aktivne participacije u potrebama društva, koje inicijative pretpostavljaju različite suvremene oblike društvene pismenosti, a manifestiraju se kroz fenomene građanske osviještenosti i odgovornosti. Konačno, studenti će dobiti uvid i u značaj institucionalnog okruženja u unaprjeđenju društvene pismenosti i jačanju građanske odgovornosti.
Sadržaj predmeta
ISHOD UČENJA (1)
1. Uvod u pojmovno određenje društvene pismenosti i građanske odgovornosti
2. Povijesni razvoj društvene pismenosti: razine i oblici
3. Multidimenzionalnost suvremenog poimanja društvene pismenosti: mirovinska, financijska, zdravstvena, ekološka, medijska, socijalna, i dr.
4. Determinante društvene pismenosti i građanske odgovornosti
5. Čimbenici društvene pismenosti
6. Atributi građanske odgovornosti
7. Društvena pismenost i građanska odgovornost: relacije i međuovisnosti
8. Empirijska istraživanja
ISHOD UČENJA (2)
9. Društvena pismenost i građanska odgovornost kao ekonomski resursi suvremenog društva
10. Ekonomske koristi i troškovi društvene pismenosti i građanske odgovornosti
11. Ekonomske implikacije društvene pismenosti i građanske odgovornosti na pojedinca, poduzeće i društvo
12. Institucionalno okruženje kao podrška razvoju društvene pismenosti i građanske odgovornosti
13. Strategije, mjere i programi nacionalne politike u funkciji promicanja društvene pismenosti i građanske odgovornosti
14. Vrednovanje uloge institucionalnog okruženja u unaprjeđenju društvene pismenosti i jačanju građanske odgovornosti
15. Empirijska istraživanja
Ekonomske perspektive religije
Ciljevi predmeta
Cilj kolegija Ekonomske perspektive religije jest omogućiti studentima razumijevanje socio-ekonomskih odnosa između ekonomije i religije, pružiti studentima uvide u koristi i troškove koje religija generira, kao i potvrditi djelovanje ekonomskih zakonitosti i fenomena u području religije. Studentima će se prezentirati učinci religioznosti na ekonomski rast i razvoj i obrnuto, učinci ekonomskog rasta i razvoja na religioznost, s naglaskom na kršćanstvo te ostale religije.
Sadržaj predmeta
ISHOD UČENJA 1:
- Uvod u ekonomske perspektive religije
- Odrednice religioznosti u socio-ekonomskom okruženju
- Sekularizacija: uloga države i religije
- Državna (službena) religija
- Utjecaj religioznosti na pismenost i obrazovanje: povijesni pregled i suvremeni trendovi
- Odnos religioznosti i znanosti: utjecaj na znanstvena postignuća
- Potrošačeva etika i uloga religioznosti
- Ponašanje potrošača uvjetovano religijskim uvjerenjima
- Empirijska istraživanja: Religija i ponašanje potrošača
ISHOD UČENJA 2:
- Učinci religije na ekonomsku aktivnost, socijalno i političko opredjeljenje i izbore
- Učinci religioznosti na ekonomski rast i razvoj
- Učinci ekonomskog rasta i razvoja na religioznost
- Utjecaj religije na funkcioniranje pojedinih gospodarskih sektora
- Empirijska istraživanja: Kršćanstvo i ekonomski rast
- Empirijska istraživanja: Islam i ekonomski rast
Cilj kolegija Ekonomske perspektive religije jest omogućiti studentima razumijevanje socio-ekonomskih odnosa između ekonomije i religije, pružiti studentima uvide u koristi i troškove koje religija generira, kao i potvrditi djelovanje ekonomskih zakonitosti i fenomena u području religije. Studentima će se prezentirati učinci religioznosti na ekonomski rast i razvoj i obrnuto, učinci ekonomskog rasta i razvoja na religioznost, s naglaskom na kršćanstvo te ostale religije.
Sadržaj predmeta
ISHOD UČENJA 1:
- Uvod u ekonomske perspektive religije
- Odrednice religioznosti u socio-ekonomskom okruženju
- Sekularizacija: uloga države i religije
- Državna (službena) religija
- Utjecaj religioznosti na pismenost i obrazovanje: povijesni pregled i suvremeni trendovi
- Odnos religioznosti i znanosti: utjecaj na znanstvena postignuća
- Potrošačeva etika i uloga religioznosti
- Ponašanje potrošača uvjetovano religijskim uvjerenjima
- Empirijska istraživanja: Religija i ponašanje potrošača
ISHOD UČENJA 2:
- Učinci religije na ekonomsku aktivnost, socijalno i političko opredjeljenje i izbore
- Učinci religioznosti na ekonomski rast i razvoj
- Učinci ekonomskog rasta i razvoja na religioznost
- Utjecaj religije na funkcioniranje pojedinih gospodarskih sektora
- Empirijska istraživanja: Kršćanstvo i ekonomski rast
- Empirijska istraživanja: Islam i ekonomski rast
Diplomski studij
Mikroekonomska analiza
Ciljevi predmeta
Cilj kolegija Mikroekonomska analiza je ukazati studentima na značaj, ulogu i domete složenog mikroekonomskog instrumentarija u analizi i razumijevanju ponašanja pojedinačnih mikroekonomskih subjekata u stalno promjenjivom tržišnom okruženju. Nadalje, osposobiti studente za analitički te kritički pristup u izboru i primjeni pojedinih mikroekonomskih alata, metoda i modela s ciljem rješavanja složenih mikroekonomskih pitanja i problema. Konačno, pružiti studentima cjelovito razumijevanje klasične mikroekonomske teorije (kako na tržištu parcijalne ravnoteže, tako i na tržištu opće ravnoteže), kao i modernog razvoja suvremene mikroekonomske misli opterećenog brojnim tržišnim nesavršenostima, izazovima i dvojbama.
Sadržaj predmeta
ISHOD UČENJA (1)
- Uvod: Mikroekonomska analiza kao teorijska i analitička nadgradnja Mikroekonomije
- Teorije poduzeća: klasična (Marshall) i alternativne/menadžerske (Baumol, Williamson, Penrose/Marris)
- Tržište outputa: ravnoteža savršene konkurencije na razini grane i Cobweb teorem
- Tržište outputa: ravnoteža monopola u uvjetima regulacije kontrolom cijena i porezima
- Tržište outputa: monopolistička konkurencija i Chamberlinovi modeli ravnoteže skupine/grane
- Tržište outputa: teorija igara i Nashova ravnoteža u analizi oligopola
- Tržište inputa: modeli formiranja cijena kapitalnih dobara
- Tržište inputa: ravnoteža na tržištu rada, kapitala, zemlje
ISHOD UČENJA (2)
- Teorija opće ravnoteže: kružna međuovisnost ekonomskog sustava; Walrasov model simultanih jednadžbi
- Ekonomija blagostanja: filozofija utilitarizma (Mill); stariji (Marshall, Pigou, Pareto) i mlađi zagovornici (Hicks, Lerner, Samuelson)
- Pareto alokacija resursa: Pareto poboljšanje vs. Pareto optimum; teorija 1., 2. i 3. najboljeg alokacijskog rješenja: slobodno tržište vs. državna intervencija; efikasnost vs. pravednost
- Dopune kriterija Pareto efikasnosti u ocjeni društvena blagostanja: Kaldor-Hicksov kriterij kompenzacije; Scitovskyev dvostruki kriterij; Bergsonova funkcija društvenog blagostanja
- Teorija društvenog izbora i Arrowljev teorem nemogućnosti: društveni izbori u uvjetima različitih društvenih uređenja (diktatura vs. demokracija); Arrowljevi uvjeti pravednosti
- Maksimizacija društvena blagostanja: Edgeworthova ugovorna krivulja potrošnje; prostor proizvodnje vs. prostor korisnosti; točka blaženstva
- Tržišne nesavršenosti i mjere korekcije: asimetrična obaviještenost i fenomen obrnute selekcije; nedjeljivost inputa i outputa, ekonomija obujma, eksternalije, javna dobra; uloga države u suvremenim gospodarstvima
Cilj kolegija Mikroekonomska analiza je ukazati studentima na značaj, ulogu i domete složenog mikroekonomskog instrumentarija u analizi i razumijevanju ponašanja pojedinačnih mikroekonomskih subjekata u stalno promjenjivom tržišnom okruženju. Nadalje, osposobiti studente za analitički te kritički pristup u izboru i primjeni pojedinih mikroekonomskih alata, metoda i modela s ciljem rješavanja složenih mikroekonomskih pitanja i problema. Konačno, pružiti studentima cjelovito razumijevanje klasične mikroekonomske teorije (kako na tržištu parcijalne ravnoteže, tako i na tržištu opće ravnoteže), kao i modernog razvoja suvremene mikroekonomske misli opterećenog brojnim tržišnim nesavršenostima, izazovima i dvojbama.
Sadržaj predmeta
ISHOD UČENJA (1)
- Uvod: Mikroekonomska analiza kao teorijska i analitička nadgradnja Mikroekonomije
- Teorije poduzeća: klasična (Marshall) i alternativne/menadžerske (Baumol, Williamson, Penrose/Marris)
- Tržište outputa: ravnoteža savršene konkurencije na razini grane i Cobweb teorem
- Tržište outputa: ravnoteža monopola u uvjetima regulacije kontrolom cijena i porezima
- Tržište outputa: monopolistička konkurencija i Chamberlinovi modeli ravnoteže skupine/grane
- Tržište outputa: teorija igara i Nashova ravnoteža u analizi oligopola
- Tržište inputa: modeli formiranja cijena kapitalnih dobara
- Tržište inputa: ravnoteža na tržištu rada, kapitala, zemlje
ISHOD UČENJA (2)
- Teorija opće ravnoteže: kružna međuovisnost ekonomskog sustava; Walrasov model simultanih jednadžbi
- Ekonomija blagostanja: filozofija utilitarizma (Mill); stariji (Marshall, Pigou, Pareto) i mlađi zagovornici (Hicks, Lerner, Samuelson)
- Pareto alokacija resursa: Pareto poboljšanje vs. Pareto optimum; teorija 1., 2. i 3. najboljeg alokacijskog rješenja: slobodno tržište vs. državna intervencija; efikasnost vs. pravednost
- Dopune kriterija Pareto efikasnosti u ocjeni društvena blagostanja: Kaldor-Hicksov kriterij kompenzacije; Scitovskyev dvostruki kriterij; Bergsonova funkcija društvenog blagostanja
- Teorija društvenog izbora i Arrowljev teorem nemogućnosti: društveni izbori u uvjetima različitih društvenih uređenja (diktatura vs. demokracija); Arrowljevi uvjeti pravednosti
- Maksimizacija društvena blagostanja: Edgeworthova ugovorna krivulja potrošnje; prostor proizvodnje vs. prostor korisnosti; točka blaženstva
- Tržišne nesavršenosti i mjere korekcije: asimetrična obaviještenost i fenomen obrnute selekcije; nedjeljivost inputa i outputa, ekonomija obujma, eksternalije, javna dobra; uloga države u suvremenim gospodarstvima
Poslijediplomski studij - Doktorski studij
Filozofija ekonomske znanosti te uloga mikro i makro ekonomije
- Filozofija ekonomske znanosti
- Objektivnost i razumijevanje u ekonomiji (Max Weber);
- Filozofski temelji ekonomije (Karl Marx);
- Ograničenja granične korisnosti (Thorstein Veblen);
- Postavke blagostanja u ekonomiji i interpersonalne usporedbe korisnosti (Nicholas Kaldor);
- Ekonometrija kao promatranje: Lucasova kritika i priroda ekonometrijske inferencije (Kevin Hoover);
- Neuroekonomija: upotreba neuroznanosti za ekonomska predviđanja (Collin F. Camerer);
- Bit institucionalne ekonomije (Geoffrey Hodgson);
- Vjerodostojnost u ekonomiji: status teorijskih modela u ekonomiji (Robert Sugden);
- Odnos tržišta i države (ekonomski modeli);
- Paradigma razvoja utemeljena na ekonomiji znanja i intelektualnom kapitalu.
- Makroekonomska teorija
- Suprotstavljene makroekonomske paradigme: neokeynesijanska vs. neoklasična.
- Teorije poslovnih ciklusa i različiti pristupi rješavanja makroekonomskih neravnoteža.
- Monetarna politika: učinci, dometi i ograničenja.
- Fiskalna politika: upravljanje i održivost javnog i vanjskog duga.
- Makroekonomska politika otvorenog gospodarstva s fleksibilnim i fiksnim deviznim tečajevima: Mundell-Fleming model.
- Otvorena ekonomija: različite tečajne teorije i režimi.
- Mikroekonomska teorija
- Teorije ponašanja potrošača: tradicionalni i suvremeni pristup; statička i dinamička analiza
- Teorije proizvodnje i troškova: proizvodnja homogenog proizvoda i optimalnog proizvodnog asortimana; refleksija proizvodnje u troškovima
- Određenost cijene i količine proizvodnje u različitim tržišnim stanjima
- Opća ravnoteža, ekonomija blagostanja i Pareto efikasnost
- Tržišne slabosti, tržišni neuspjesi i mjere korekcije
- Implementacija teorije u javne politike i upravu
- Primjena ekonomskih načela kod kvalitetnog donošenja javnih odluka i njihove učinkovite implementacije i razvoja
- Kritički osvrt na teoriju: regulacija u uvjetima integriranog tržišta; politike preraspodjele bogatstva i dohotka; politika zaštite okoliša; trgovinska politika; makroekonomska koordinacija i fiskalni federalizam u EU
- Europske integracije i problematika suvremenog europskog upravljanja („European governance“). Institucije Europske unije, politički procesi i politike: Formulacija javnih politika i procesi donošenja odluka u EU
- Objektivnost i razumijevanje u ekonomiji (Max Weber);
- Filozofski temelji ekonomije (Karl Marx);
- Ograničenja granične korisnosti (Thorstein Veblen);
- Postavke blagostanja u ekonomiji i interpersonalne usporedbe korisnosti (Nicholas Kaldor);
- Ekonometrija kao promatranje: Lucasova kritika i priroda ekonometrijske inferencije (Kevin Hoover);
- Neuroekonomija: upotreba neuroznanosti za ekonomska predviđanja (Collin F. Camerer);
- Bit institucionalne ekonomije (Geoffrey Hodgson);
- Vjerodostojnost u ekonomiji: status teorijskih modela u ekonomiji (Robert Sugden);
- Odnos tržišta i države (ekonomski modeli);
- Paradigma razvoja utemeljena na ekonomiji znanja i intelektualnom kapitalu.
- Makroekonomska teorija
- Suprotstavljene makroekonomske paradigme: neokeynesijanska vs. neoklasična.
- Teorije poslovnih ciklusa i različiti pristupi rješavanja makroekonomskih neravnoteža.
- Monetarna politika: učinci, dometi i ograničenja.
- Fiskalna politika: upravljanje i održivost javnog i vanjskog duga.
- Makroekonomska politika otvorenog gospodarstva s fleksibilnim i fiksnim deviznim tečajevima: Mundell-Fleming model.
- Otvorena ekonomija: različite tečajne teorije i režimi.
- Mikroekonomska teorija
- Teorije ponašanja potrošača: tradicionalni i suvremeni pristup; statička i dinamička analiza
- Teorije proizvodnje i troškova: proizvodnja homogenog proizvoda i optimalnog proizvodnog asortimana; refleksija proizvodnje u troškovima
- Određenost cijene i količine proizvodnje u različitim tržišnim stanjima
- Opća ravnoteža, ekonomija blagostanja i Pareto efikasnost
- Tržišne slabosti, tržišni neuspjesi i mjere korekcije
- Implementacija teorije u javne politike i upravu
- Primjena ekonomskih načela kod kvalitetnog donošenja javnih odluka i njihove učinkovite implementacije i razvoja
- Kritički osvrt na teoriju: regulacija u uvjetima integriranog tržišta; politike preraspodjele bogatstva i dohotka; politika zaštite okoliša; trgovinska politika; makroekonomska koordinacija i fiskalni federalizam u EU
- Europske integracije i problematika suvremenog europskog upravljanja („European governance“). Institucije Europske unije, politički procesi i politike: Formulacija javnih politika i procesi donošenja odluka u EU
Mikroekonomska teorija i primjena
• Teorije ponašanja potrošača: tradicionalni i suvremeni pristup; statička i dinamička analiza
• Teorije proizvodnje i troškova: proizvodnja homogenog proizvoda i optimalnog proizvodnog asortimana; refleksija proizvodnje u troškovima
• Određenost cijene i količine proizvodnje u različitim tržišnim stanjima
• Opća ravnoteža: statička i dinamička analiza
• Ekonomija blagostanja i Pareto efikasnost; teorija prvog i drugog najboljeg rješenja
• Tržišne slabosti, tržišni neuspjesi i mjere korekcije
• Izabrane teme iz područja primijenjene mikroekonomije: mikroekonomija i menadžment, mikroekonomija i javni sektor, mikroekonomija i računovodstvo, mikroekonomija i financije, mikroekonomija i informatički sustavi, ...
• Teorije proizvodnje i troškova: proizvodnja homogenog proizvoda i optimalnog proizvodnog asortimana; refleksija proizvodnje u troškovima
• Određenost cijene i količine proizvodnje u različitim tržišnim stanjima
• Opća ravnoteža: statička i dinamička analiza
• Ekonomija blagostanja i Pareto efikasnost; teorija prvog i drugog najboljeg rješenja
• Tržišne slabosti, tržišni neuspjesi i mjere korekcije
• Izabrane teme iz područja primijenjene mikroekonomije: mikroekonomija i menadžment, mikroekonomija i javni sektor, mikroekonomija i računovodstvo, mikroekonomija i financije, mikroekonomija i informatički sustavi, ...
Mikro i makroekonomske teorije i politike
Mikroekonomija:
1. Izabrane teme iz područja mikroekonomskih teorija ponašanja potrošača i proizvođača (tradicionalnih i suvremenih, statičkih i dinamičkih) te njihova refleksija na učinkovitu alokaciju ograničenih resursa i porast društvenog blagostanja;
2. Izabrane teme iz područja mikroekonomskih politika usmjerene na različite subjekte, sektore, industrije i tržišta te njihove neravnoteže i korektivne mehanizme, na interakciju poslovnih subjekata i potrošača te na poticaje ili kazne za njihova ponašanja s ciljem postizanja određenih gospodarskih ili političkih ciljeva;
3. Izabrane teme iz područja primijenjene mikroekonomije: mikroekonomija i menadžment, mikroekonomija i financije, mikroekonomija i računovodstvo, mikroekonomija i javni sektor, mikroekonomija i informatički sustavi, mikroekonomija i tehnologija, mikroekonomija i ekologija, mikroekonomija i socijalna politika, itd.
Makroekonomija:
1. Kritički prikaz makroekonomskih paradigmi: od neoklasične, neokejnezijanske do nove klasične ekonomije i post-kejnezijanske teorije;
2. Izabrane teme iz područja ekonomskog rasta i analiza dugog roka: od egzogenih do novih teorija rasta;
3. Fiskalna i monetarna politika: učinci, dometi i ograničenja - kratki vs. srednji rok;
4. Makroekonomska politika otvorenog gospodarstva s fleksibilnim i fiksnim deviznim tečajevima: kritika i nadogradnja Mundell-Flemingovog modela.
1. Izabrane teme iz područja mikroekonomskih teorija ponašanja potrošača i proizvođača (tradicionalnih i suvremenih, statičkih i dinamičkih) te njihova refleksija na učinkovitu alokaciju ograničenih resursa i porast društvenog blagostanja;
2. Izabrane teme iz područja mikroekonomskih politika usmjerene na različite subjekte, sektore, industrije i tržišta te njihove neravnoteže i korektivne mehanizme, na interakciju poslovnih subjekata i potrošača te na poticaje ili kazne za njihova ponašanja s ciljem postizanja određenih gospodarskih ili političkih ciljeva;
3. Izabrane teme iz područja primijenjene mikroekonomije: mikroekonomija i menadžment, mikroekonomija i financije, mikroekonomija i računovodstvo, mikroekonomija i javni sektor, mikroekonomija i informatički sustavi, mikroekonomija i tehnologija, mikroekonomija i ekologija, mikroekonomija i socijalna politika, itd.
Makroekonomija:
1. Kritički prikaz makroekonomskih paradigmi: od neoklasične, neokejnezijanske do nove klasične ekonomije i post-kejnezijanske teorije;
2. Izabrane teme iz područja ekonomskog rasta i analiza dugog roka: od egzogenih do novih teorija rasta;
3. Fiskalna i monetarna politika: učinci, dometi i ograničenja - kratki vs. srednji rok;
4. Makroekonomska politika otvorenog gospodarstva s fleksibilnim i fiksnim deviznim tečajevima: kritika i nadogradnja Mundell-Flemingovog modela.
Micro and macroeconomic theory and policy
Microeconomics:
1. Selected topics in the field of microeconomic theories on consumer and producer behaviour (traditional and modern, static and dynamic), as well as their implication on efficient allocation of scarce resources and social welfare;
2. Selected topics in the field of microeconomic policy aimed at different agents, sectors, industries and markets and their imbalances and corrective mechanisms, as well as topics on economic interactions between business agents and consumers and incentives/penalties for their behaviour in order to achieve certain economic and social goals;
3. Selected topics in the field of applied microeconomics related to management, finance, accounting, public sector, information system, technology, ecology, social policy, etc.
Macroeconomics:
1. Critical overview of the macroeconomic paradigms: from neoclassical, neokeynesian to new classical economics and post-keynesian economics;
2. Selected topics in the field of economic growth and long term analysis: from exogenous growth theory to new theories of growth;
3. Fiscal and monetary policy: effects, scope and limitations – short vs. medium run;
4. Macroeconomic policy of the small open economy with flexible and fixed exchange rate: critics and extensions of Mundell-Fleming Model.
1. Selected topics in the field of microeconomic theories on consumer and producer behaviour (traditional and modern, static and dynamic), as well as their implication on efficient allocation of scarce resources and social welfare;
2. Selected topics in the field of microeconomic policy aimed at different agents, sectors, industries and markets and their imbalances and corrective mechanisms, as well as topics on economic interactions between business agents and consumers and incentives/penalties for their behaviour in order to achieve certain economic and social goals;
3. Selected topics in the field of applied microeconomics related to management, finance, accounting, public sector, information system, technology, ecology, social policy, etc.
Macroeconomics:
1. Critical overview of the macroeconomic paradigms: from neoclassical, neokeynesian to new classical economics and post-keynesian economics;
2. Selected topics in the field of economic growth and long term analysis: from exogenous growth theory to new theories of growth;
3. Fiscal and monetary policy: effects, scope and limitations – short vs. medium run;
4. Macroeconomic policy of the small open economy with flexible and fixed exchange rate: critics and extensions of Mundell-Fleming Model.
Study Programs in English
Microeconomics 1 (UNDERGRADUATE study program)
The purpose of this course is to develop microeconomic reasoning and analysis. This course attempts to teach students how to “think as an economist”. Students learn the basic microeconomic categories and basic analytical instruments that are necessary for understanding and observing all economic processes. Attention is paid to the assumptions underlying economic theory and to the techniques that provide a deeper understanding of economic phenomena.
Course content
Introduction: Markets and Prices; Cost-benefit decision making; Common pitfalls in decision making; Rational consumer choice; Consumer behaviour: consumer preferences, budget constraints, consumer equilibrium; Individual and market demands: individual demand, income and substitution effects, market demand, consumer surplus; Choice under uncertainty and risk; Production: production with one variable input (labour), production with two variable inputs, returns to scale; Production costs: measuring costs, cost in the short run, cost in the long run; Profit maximization and competitive supply.
Course content
Introduction: Markets and Prices; Cost-benefit decision making; Common pitfalls in decision making; Rational consumer choice; Consumer behaviour: consumer preferences, budget constraints, consumer equilibrium; Individual and market demands: individual demand, income and substitution effects, market demand, consumer surplus; Choice under uncertainty and risk; Production: production with one variable input (labour), production with two variable inputs, returns to scale; Production costs: measuring costs, cost in the short run, cost in the long run; Profit maximization and competitive supply.
Microeconomics 2 (UNDERGRADUATE study program)
The main objectives of this course are to upgrade students’ theoretical knowledge acquired previously during the course of Microeconomics I, to develop their economic intuition and critical distance for the purpose of deeper understanding economic models and problems as well as to involve students in analysing market structures and competitive strategy through monopoly, monopolistic competition and oligopoly. Special attention will be focused on economics of information, market failure and the role of government.
Course content
Perfect competition. Monopoly. Price discrimination. Monopolistic competition. Oligopoly and introduction in game theory; markets form factor inputs. General equilibrium and economic efficiency. Markets with asymmetric information. Market failure: property rights, public goods, and externalities. Government
Course content
Perfect competition. Monopoly. Price discrimination. Monopolistic competition. Oligopoly and introduction in game theory; markets form factor inputs. General equilibrium and economic efficiency. Markets with asymmetric information. Market failure: property rights, public goods, and externalities. Government
Microeconomics
Expected learning outcomes
Upon completion of the course (45L + 45E), the student will be able to:
1. define basic microeconomic concepts, processes and laws, rules and exceptions in the supply and demand market and apply basic mathematical and graphical tools necessary for analysis, understanding and solving simple microeconomic issues and problems in the field of theories of consumer behaviour based on subjective norms, attitudes and intentions
2. using simple mathematical and graphical tools, identify and interpret the functionality of the relationship between inputs and outputs of the production process, economically relevant production zone of short and long run, the balance of firms in the production of one or more products, and other phenomena in the field of production theories, as well as a mirror relationship between production and cost, along with a number of other laws from the domain of cost theories
3. analyse complex microeconomic categories and phenomena and apply complex microeconomic reasoning in the decision-making process of individual economic entities in the output market and factors market, as well as apply complex mathematical and graphical tools needed to analyse, understand and solve complex microeconomic issues and problems in perfect and imperfect market structures
Course content
INTENDED LEARNING OUTCOME (1)
1. Introduction: Microeconomics as a scientific discipline
2. Supply and demand: laws, functions (Cournot), elasticity
3. Theories of consumer behaviour: the theory of marginal utility (Gossen's laws)
4. Theories of consumer behaviour: the theory of indifference (Edgeworth and Pareto)
5. Theories of consumer behaviour: the theory of revealed preference (Samuelson)
INTENDED LEARNING OUTCOME (2)
6. Theory of production: production in a short run (Tourgot)
7. Theory of production: production in the long run
8. Theory of production: the balance of firms in the production of multiple products
9. Cost theory: short run production costs
10. Cost theory: long run production costs
INTENDED LEARNING OUTCOME (3)
11. Classification of market structures in the output market and the factors market
12. Perfect competition
13. Monopoly
14. Monopolistic competition
15. Oligopoly
Upon completion of the course (45L + 45E), the student will be able to:
1. define basic microeconomic concepts, processes and laws, rules and exceptions in the supply and demand market and apply basic mathematical and graphical tools necessary for analysis, understanding and solving simple microeconomic issues and problems in the field of theories of consumer behaviour based on subjective norms, attitudes and intentions
2. using simple mathematical and graphical tools, identify and interpret the functionality of the relationship between inputs and outputs of the production process, economically relevant production zone of short and long run, the balance of firms in the production of one or more products, and other phenomena in the field of production theories, as well as a mirror relationship between production and cost, along with a number of other laws from the domain of cost theories
3. analyse complex microeconomic categories and phenomena and apply complex microeconomic reasoning in the decision-making process of individual economic entities in the output market and factors market, as well as apply complex mathematical and graphical tools needed to analyse, understand and solve complex microeconomic issues and problems in perfect and imperfect market structures
Course content
INTENDED LEARNING OUTCOME (1)
1. Introduction: Microeconomics as a scientific discipline
2. Supply and demand: laws, functions (Cournot), elasticity
3. Theories of consumer behaviour: the theory of marginal utility (Gossen's laws)
4. Theories of consumer behaviour: the theory of indifference (Edgeworth and Pareto)
5. Theories of consumer behaviour: the theory of revealed preference (Samuelson)
INTENDED LEARNING OUTCOME (2)
6. Theory of production: production in a short run (Tourgot)
7. Theory of production: production in the long run
8. Theory of production: the balance of firms in the production of multiple products
9. Cost theory: short run production costs
10. Cost theory: long run production costs
INTENDED LEARNING OUTCOME (3)
11. Classification of market structures in the output market and the factors market
12. Perfect competition
13. Monopoly
14. Monopolistic competition
15. Oligopoly
Economic Aspects of Social Literacy and Civic Responsibility
Economic perspectives of religion
Expected learning outcomes
Upon completion of the course, the student will be able to:
1. Apply socio-economic theory in defining the religious pattern of behaviour of individual subjects and determine the socio-economic implications of such behaviour.
2. Analyse the impact of religiosity on economic growth and vice versa and define different management tools and functions of the bearers of these activities.
Course content
INTENDED LEARNING OUTCOME (1)
1. Introduction to the economic perspectives of religion
2. Determinants of religiosity in the socio-economic environment
3. Secularization: the role of the state and religion
4. State (official) religion
5. The impact of religiosity on literacy and education: A historical overview and contemporary trends
6. The relationship between religiosity and science: Impact on scientific achievements
7. Consumer ethics and the role of religiosity
8. Consumer behaviour conditioned by religious beliefs
9. Empirical research: Religion and consumer behaviour
INTENDED LEARNING OUTCOME (2)
10. The effects of religion on economic activity, social and political affiliation and elections
11. Effects of religiosity on economic growth and development
12. Effects of economic growth and development on religiosity
13. The influence of religion on the functioning of certain economic sectors
14. Empirical Research: Christianity and economic growth
15. Empirical Research: Islam and economic growth
Upon completion of the course, the student will be able to:
1. Apply socio-economic theory in defining the religious pattern of behaviour of individual subjects and determine the socio-economic implications of such behaviour.
2. Analyse the impact of religiosity on economic growth and vice versa and define different management tools and functions of the bearers of these activities.
Course content
INTENDED LEARNING OUTCOME (1)
1. Introduction to the economic perspectives of religion
2. Determinants of religiosity in the socio-economic environment
3. Secularization: the role of the state and religion
4. State (official) religion
5. The impact of religiosity on literacy and education: A historical overview and contemporary trends
6. The relationship between religiosity and science: Impact on scientific achievements
7. Consumer ethics and the role of religiosity
8. Consumer behaviour conditioned by religious beliefs
9. Empirical research: Religion and consumer behaviour
INTENDED LEARNING OUTCOME (2)
10. The effects of religion on economic activity, social and political affiliation and elections
11. Effects of religiosity on economic growth and development
12. Effects of economic growth and development on religiosity
13. The influence of religion on the functioning of certain economic sectors
14. Empirical Research: Christianity and economic growth
15. Empirical Research: Islam and economic growth