Izv. prof. dr. sc. Davor Mance

Davor Mance

Kabinet: 87/IV
E-mail: davor.mance@efri.uniri.hr
Telefon: (051) 355 144

Konzultacije: ponedjeljkom i utorkom od 12.30 do 13.30

Znanstvenoistraživački radovi
 
 
Životopis

Sudjeluje u izvođenju sljedećih kolegija

Prijediplomski studij

Osnove upravljanja troškovima
Ciljevi predmeta

Upoznati studente s temeljnim pojmovima vezanim za troškove, planiranje troškova i upravljanje troškovima u poduzeću.

Sadržaj predmeta

Uvod u upravljanje troškovima. Pojmovna određenost troškova, Suvremena koncepcija troškova. Troškovi i iskorištenost kapaciteta. Fiksni i varijabilni troškovi. Reagibilnost i remanencija troškova. Pojam, obilježja i utvrđivanje graničnih troškova. Troškovi i prihodi. Točka pokrića troškova. Suvremena koncepcija troškova. Primjena teorije troškova u politici cijena u različitim tržišnim situacijama. Upravljački sustavi kontrole troškova. Informacijski sustav za upravljanje troškovima. Struktura troškova i stavovi poduzetnika. Upravljački sustavi kontrole troškova.
Antropologija i psihologija menadžmenta
Filozofska, socijalna i kulturna antropologija. Narav kulture: kulturalna konfiguracija i kulturalni obrasci.
Društvo jezik i pojedinac. Objašnjavajući kulturu: Individualizam nasuprot kolektivizmu; Što su kulturalne činjenice: iste vrste kao i prirodne činjenice ili drugačije? Glavne antropološke teorije: funkcionalizam, strukturalizam, evolucionizam. Evolucija kulture: memi ili geni ? koevolucija.
Prednosti i problemi memetičkog objašnjenja kulture. Alternative memetičkom objašnjenju.
Epidemiološka teorija. Mogu li se kulturalne činjenice reducirati na psihološke? Antropologija i psihologija. Memi kao reprezentacije. Modeli kulturalne reprezentacije. Case study: zašto su neke strategije menadžmenta uspješne dok su druge neuspješne?
Poslovna analiza i planiranje
Ciljevi predmeta
Cilj kolegija je studentima pružiti znanja za potrebe planiranja i ocjenjivanja kvalitete poslovanja u svrhu donošenja poslovnih odluka. Analitičkim pristupom studenti će steći znanja o svim relevantnim elementima poslovnih aktivnosti I njihovoj međusobnoj povezanosti te utjecaju na rezultat i uspjeh poslovanja. Cilj je također upoznati ih s metodama i tehnikama prognoziranja i operativnog planiranja kao pretpostavkama ostvarivanja ciljeva poduzeća.

Sadržaj predmeta
Ishod 1:
- Uvod u analizu: Suvremeni i holistički pristup poduzeću i okruženju-poslovno odlučivanje,racionalnost, rizici, normala.
- Metode analize- osnovne i specijalne.
- Apsolutni i relativni brojevi;
- Pokazatelji i sustavi pokazatelja.
- Analiza i planiranje po pojedinim funkcijama; Primjeri operativnog planiranja i budžetiranja.
Ishod 2:
- Analiza poslovnog rezultata: Analiza količine učinaka i prihoda- poslovni prihod i asortiman.
- Analiza obujma i strukture troškova.
- Analiza financijskog rezultata- dobiti I gubitka
- Analiza broja I strukture djelatnika I mjereje učinkovitosti .
- Analiza dugotrajne imovine i kapaciteta.
- Analiza kratkotrajne imovine, koeficijnti obtaja
Ishod 3:
- Analiza financijske situacije: Eksterne i interne informacije.
- Tržište kapitala i pokazatelji financijskih institucija.
- Analiza statičke i dinamičke likvidnosti.
- Analiza usklađenosti sredstava i izvora.
- Analiza uspješnosti poslovanja: Analiza rentabilnosti - Du Pont sustav. Ocjena boniteta.

Ekonomska antropologija
Ciljevi predmeta
Upoznati studente sa ljudskim razvojem unutar tri područja ljudskog djelovanja: ekonomskim, kulturnim i političkim te upoznati studente sa najznačajnijim antropološkim teorijama i njihovoj važnosti za uspješnije razumijevanje ekonomskih teorija. Osnovni cilj kolegija je upoznati studente s važnošću i utjecajem institucija i razvoja institucija za ekonomsku uspješnost te stvoriti kod studenata socijalne i građanske kompetencije u smislu njihove sposobnosti za učinkovito i konstruktivno sudjelovanje u vlastitom društvenom i radnom životu te uključivanje u aktivno i demokratsko sudjelovanje, posebice u sve raznolikijim društvima, sukladno točci 6 Preporuke 2006/962/EZ o ključnim kompetencijama za cjeloživotno učenje.

Sadržaj predmeta
UVOD U EKONOMSKU ANTROPOLOGIJU. Tri područja ljudskog društvenog djelovanja: ekonomija, kultura i politika. INDIVIDUALIZAM i pojam individue te pojmovi konstruktivističke i ekološke (evolucijske) racionalnosti (Vernon L. Smith), racionalnog izbora i racionalnog djelovanja. HOLIZAM i pojam kolektivnog izbora i kolektivnog djelovanja (Mancur Olson). Primjeri simulacija poznatih iz eksperimentalne ekonomije (igra ultimatuma i simulacija tržišne alokacije). Razlika između racionalnog ponašanja pojedinca i društvenog ishoda sebično-racionalnog ponašanja pojedinaca, te ideja neintendiranih posljedica Adama Fergusona i „nevidljive ruke“ Adama Smitha. OSNOVE DRUŠTVENE ONTOLOGIJE: pojmovi društvene činjenice, institucionalne činjenice, institucije, kolektivne intencionalnosti, statusne funkcije i deklaracije statusne funkcije (John Searle). INSTITUCIONALIZAM. Proces institucionalne evolucije i utjecaja institucija na ekonomsku uspješnost (Douglass C. North). Institucionalna korupcija. PODJELA DOBARA. Podjela dobara prema kriteriju isključivosti i rivaliteta u potrošnji (Richard Musgrave, Paul Samuelson, Jim Buchanan i Elinor Ostrom) na čista privatna dobra, čista javna dobra, klupska dobra te zajednička dobra. PROBLEM TRAGEDIJE ZAJEDNIČKIH DOBARA (Elinor Ostrom) i moguća poznata rješenja. KULTURA. pojam kulture, kulturalnih obrazaca i njihove transmisije pomoću mema (Richard Dawkins) MULTIKULTURALNO DRUŠTVO. Pojam multikulturalnog društva (Will Kymlicka) i njegova liberalna kritika (Brian Barry). Pojam liberalnog društva. Pojam otvorenog društva (Karl Popper). MEĐUODNOS EKONOMIJE KULTURE I POLITIKE. Utjecaj kulture na ekonomiju. Utjecaj politike na ekonomiju. Politički sustavi, stranke i stranački sustavi (Giovanni Sartori i James Q. Wilson). CIVILNO DRUŠTVO. Civilno društvo i važnost razvoja civilnog društva za opći društveni razvoj. SOCIJALNI KAPITAL. Definicija i čimbenici socijalnog kapitala.

Diplomski studij

Metodologija istraživanja
Ciljevi predmeta
Dati osnovna znanja o metodologiji znanstvenog istraživanja i pisanju znanstvenih i stručnih radova te uvesti studente u znanstveno istraživanje.

Sadržaj predmeta
Metodologija kao meta znanosti. Specifičnosti ekonomske znanosti. Ciljevi znanosti: objašnjenje i istina. Što je to znanje? Taksonomija znanosti. Mjesto ekonomije u sustavu znanosti. Formiranje znanstvene teorije i znanstvene spoznaje. Teorije, hipoteze i modeli. Modeli u ekonomiji. Zaključivanje u znanostima: indukcija i dedukcija. Jezik znanstvene teorije: uloga matematike i ekonometrije. Konfirmacija, verifikacija i falsifikacija teorije. Indikatori, faktori i determinante. Teorija koja opisuje, teorija koja objašnjava i teorem dokaza. Deduktivno nomološki (DN), induktivno statistički (IS) i kauzalno mehanički (KM) modeli objašnjenja. Korelacija i kauzalnost: „Post hoc ergo propter hoc“ pogreška. Formiranje (utvrđivanje varijabli) i testiranje hipoteze (opažanje, mjerenje i statistički eksperiment). Deskriptivna i inferencijalna statistika. Osnovne grupe metoda inferencijalne statistike: analiza vremenskih nizova, univarijatna, bivarijatna i multivarijatna statistička analiza te analiza panela. Kritički osvrt na korištene istraživačke metode u konkretnim primjerima znanstvenog istraživanja.
Vrednovanje poduzeća
Ciljevi predmeta
Upoznati studente s temeljnim pojmovima vezanim za vrednovanje poduzeća, načine vrednovanja poduzeća, te ulogu vrednovanja poduzeća u upravljanju poduzećem.

Sadržaj predmeta
UVOD U VREDNOVANJE PODUZEĆA. Metodološke osnove procjene ekonomske vrijednosti i koncepti vrednovanja poduzeća. Obuhvat vrednovanja poduzeća. Pristup i izbor pristupa vrednovanju poduzeća. Temeljni činitelji vrijednosti poduzeća: što poduzeće posjeduje, što poduzeće zarađuje i što čini poduzeće jedinstvenim. STATIČKE METODE VREDNOVANJA PODUZEĆA (zasnovane na imovini). Povijesni trošak. Neto nadoknadiva vrijednost. Raskomadana vrijednost. Zamjenska vrijednost. DINAMIČKE METODE VREDNOVANJA PODUZEĆA (zasnovane na zaradi). Metode diskontiranog toka dividendi. Gordonov model. Metoda toka zarade. Metode tržišne kapitalizacije. Sadašnja vrijednost očekivanih budućih neto novčanih tokova. PRIMJERENA DISKONTNA STOPA: oportunitetni trošak kapitala i vremenska preferencija novca. Prosječni ponderirani trošak kapitala. Kritika prosječnog ponderiranog troška kapitala. Vrednovanje nematerijalne imovine. Vrednovanje obveza. Utjecaj vremenskih razgraničenja. SASTAVNICE NETO NOVČANOG TOKA: poslovne aktivnosti, investicijske aktivnosti, financijske aktivnosti. Slobodni novčani tok. Izrada izvještaja o novčanim tokovima pomoću izvještaja o financijskom položaju i izvještaja o dobiti. Kombinirana procjena vrijednosti poduzeća. Tobinov Q. Integrativne metode vrednovanja poduzeća. Stuttgartska metoda. KOMPLEKSNO VREDNOVANJE PODUZEĆA: vrednovanje poduzeća prema međunarodnim standardima financijskog izvještavanja. UPOTREBA FINANCISJKIH POKAZATELJA U VREDNOVANJU PODUZEĆA. Pokazatelji upotrebe financijske poluge. Pokazatelji likvidnosti. Pokazatelji aktivnosti. Pokazatelji investiranja. Pokazatelji financijske uspješnosti: neto sadašnja vrijednost, interna stopa povrata, indeks profitabilnosti, odnos koristi i troškova. VREDNOVANJE POSLOVNIH KOMBINACIJA I ZAJEDNIČKIH PODUHVATA. Izračun optimalnog udjela u zajedničkim poduhvatima. Odlučivanje o zajedničkim poduhvatima. MEĐUOVISNOST RIZIKA I PROFITABILNOSTI. Integracija vrednovanja rizičnih poduhvata u vrijednost poduzeća. Realne opcije u vrednovanju poduzeća. ULOGA VREDNOVANJA PODUZEĆA U UPRAVLJANJU PODUZEĆEM. Korištenje vrijednosti poduzeća u svrhu motiviranja i poticanja menadžera i radnika: od dioničkih opcija do dizajna kompleksnog mehanizma poticaja.
Kontroling
Ciljevi predmeta

Cilj kolegija je temeljem dobivenih osnovnih znanja o kontrolingu kao analitičko planskoj i informativnoj funkciji u poduzeću koja podupire poslovno odlučivanje, omogućiti studentima razumijevanje i primjenu njegova sadržaja. Cilj je osposobiti studente da korištenjem instrumenata operativnog i strateškog kontrolinga samostalno analiziraju i ocjenjuju učinkovitost izvršenja planova i poslovnu uspješnost poduzeća, te poremećaje u poslovanju i njihov mogući utjecaj na izvršavanje planova i ciljeva poduzeća.

Sadržaj predmeta

Digitalno i održivo poslovanje i uloga kontrolinga: razumijevanje ciljeva i načina upravljanja poduzeća, pojam, značaj i uloga kontrolinga u upravljanju, razvoj kontrolinga, načela, njemački i američki pristup.
Područja kontrolinga i osnovni zadaci kontrolera: planiranje, kontrola, analiza, informiranje. Odnos kontrolinga i ostalih funkcija u poduzeću.
Strateški i operativni kontroling. Instrumenti strateškog i operativnog kontrolinga: Instrumenti za ocjenu strateške pozicije poduzeća, Instrumenti operativnog kontrolinga,
Tradicionalni i suvremeni način mjerenja uspješnosti, BSC, benchmarking, Ostali modeli mjerenja rezultata poslovanja i uspješnosti, Ocjena boniteta.
Upravljanje troškovima
Uvod u upravljanje troškovima. Pojmovna određenost troškova, Suvremena koncepcija troškova. Troškovi i iskorištenost kapaciteta. Fiksni i varijabilni troškovi. Reagibilnost i remanencija troškova. Pojam, obilježja i utvrđivanje graničnih troškova. Troškovi i prihodi. Točka pokrića troškova. Primjena teorije troškova u politici cijena u različitim tržišnim situacijama. Upravljački sustavi kontrole troškova. Informacijski sustav za upravljanje troškovima. Struktura troškova i stavovi poduzetnika. Planiranje i kontrola troškova u javnom sektoru.

Poslijediplomski studij - Sveučilišni specijalistički studij (MBA)

Metodologija istraživanja s osnovama biostatike i ekonometrije
Teme koje se obrađuju:
1. Vrste podataka i načini njihovog prikaza
2. Kvalitativni i kvantitativni podaci
3. Nominalne, ordinalne, intervalne i omjerne mjerne ljestvice i varijable
4. Tablični i grafički prikaz podataka
5. Numeričke varijable i opis metodama deskriptivne statistike
6. Populacija i uzorak
7. Nezavisne i zavisne skupine podataka.
8. Postavljanje i testiranje istraživačke i statističke hipoteze
9. Parametrijske i neparametrijske vrste statističkih testova
10. Rezultati i analiza statističkog testiranja
11. Studentov t-test i uvjeti za njegovu primjenu
12. Neparametrijske inačice t-testa
13. Analiza varijance (ANOVA) i uvjeti za njenu primjenu
14. Testovi homogenosti varijanci i post-hoc testovi
15. Neparametrijske inačice ANOVA-e
16. Korelacija i regresija
17. Koeficijent determinacije i njegova interpretacija
18. Analiza osjetljivosti i specifičnosti dijagnostičkog testa (ROC analiza)
19. Analiza preživljenja
20. Kaplan-Meier metoda konstruiranja tablica preživljenja te njihova analiza i interpretacija
21. Regresijska analiza za podatke analize preživljenja – Cox-ova regresija i Cox-ov model proporcionalnog hazarda
22. Analiza vremenskih nizova
23. Analiza vremenskih presjeka i multivarijatna regresijska analiza
24. Analiza panela (panel and pooled data analysis).
25. Nacrt istraživanja, analiza i interpretacija 26. Oblikovanje istraživanja
27. Izračunavanje potrebne veličine uzorka

Poslijediplomski studij - Doktorski studij

Filozofija i etika pravednosti
1. Program sadrži ove tematske jedinice:
2. Pojmovi preferencija, vrijednosti i korisnosti;
3. Otkrivene preferencije; proširene preferencije; diskontiranje budućnosti i mehanizam kognitivne disonance;
4. Teorije društvenog ugovora: primjer Hobesove «budale»
5. Utilitarijanističke teorije;
6. Pravednost i «pravičnost»;
7. Inkomensurabilnost i inkomensurabilne vrijednosti;
8. John Rawls i teorija distributivne pravde;
9. Robert Nozick: anarhija i utopija;
10. Vrijednost života;
11. Eksperimentalni pristup teorijama pravednosti;

Study Programs in English

Research Methodology
Course objectives
To provide basic knowledge about the methodology of scientific research as well as about writing of scientific and professional papers and to induce the students into scientific research.

Course content
Methodology as "meta science". Special features of economic science. Objectives of science: explanation and truth. What is knowledge? Taxonomy of science. The place of economics in the system of sciences. Formation of scientific theory and scientific knowledge. Theories, hypotheses and models. Models in economics. Inference in sciences: induction and deduction. The language of scientific theory: the role of mathematics and econometrics. Confirmation, verification and falsification of theory. Indicators, factors, and determinants. A descriptive theory, an explanatory theory and a proof theorem. Deductive nomological, inductive statistical and causal mechanical models of explanation. Correlation and causality: "Post hoc ergo propter hoc" error. Determining variables and testing hypotheses: observation, measurement and statistical experiment. Descriptive and inferential statistics. Basic groups of methods of inferential statistics: time series analysis, univariate, bivariate and multivariate statistical analysis and panel analysis. A critical review of research methods used in scientific research examples.

Kalendar

<>
Travanj 2025
PoUtSrČePeSuNe
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

Ova internet stranica koristi kolačiće (tzv. cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva i funkcionalnosti. Saznaj više

The Ambassador Platform

Chat now