Institucionalni okvir djelovanja vinskog sektora u Republici Hrvatskoj
Voditelj projekta: doc. dr. sc. Jana Katunar,
Telefon: 051/355-141
E-mail: jana.katunar@efri.uniri.hr
Suradnici:
1. Jana Katunar, PhD, docent– voditeljica projekta, Ekonomski fakultet, 051/355-141, jana.katunar@efri.uniri.hr,
2. Alen Host, PhD, redoviti profesor, Ekonomski fakultet, 051/355-100, alen.host@efri.uniri.hr,
3. Ivana Kunda, PhD., redoviti profesor, Pravni fakultet Sveučilišta u Rijeci, ivana.kunda@pravri.uniri.hr, 051/359-500, ivana.kunda@pravri.uniri.hr
4. Ivana First Komen, PhD., redoviti profesor, Ekonomski fakultet, 051/355-100, ivana.first.komen@efri.uniri.hr,
5. Nina Grgurić Čop, asistent, Ekonomski fakultet, 051/355-100, nina.grguric.cop@efri.uniri.hr,
6. Hrvoje Katunar – doktorand, Ekonomski fakultet, hkatunar@gmail.com
7. Daniela Ježić, predavač, Ekonomski fakultet, 051/355-100, daniela.jezic@efri.uniri.hr,
8. Tomislav Pavlešić – Sveučilište u Rijeci, tomislav.pavlesic@uniri.hr
9. Sanda Grudić Kvasić – PhD., naslovni docent na Ekonomskom fakultetu Rijeka, sandagrudic@gmail.com
Sažetak:
U institucionalnoj ekonomiji institucije se shvaćaju kao skup formalnih pravila i neformalnih normi. Ovaj poseban koncept okuplja utjecaje kao što su zakoni i drugi propisi, poduzetnička klima, pristupačan pravni sustav i lokalni poslovni običaji itd. Stoga je institucionalna perspektiva prikladna za uključivanje zajedničkih napora znanstvenika iz različitih područja studija uključenih u ovaj multidisciplinarni projekt u istraživanje u ista domena.
Predloženi projekt okupio je istraživače iz područja ekonomije, agroekonomike i prava s ciljem provođenja istraživanja u području konkurentnosti vinskog sektora i preferencija potrošača u vinarstvu. Vinogradarstvo u Republici Hrvatskoj je važna i uspješna gospodarska grana u poljoprivredi i turizmu. U posljednjih 20 godina vinski sektor značajno se razvio zahvaljujući povećanju udjela kvalitetnih i vrhunskih vina te prepoznatljivosti na inozemnom tržištu. Prilagodba sektora zahtjevima tržišta u kontekstu prilagodbe politika EU specifičnostima zemalja članica i prilagodba potrebama potrošača može dovesti do jačanja konkurentnosti malih proizvođača vina. Budući da je vinski sektor dominantno sastavljen od malih obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava (OPG), proizvođači su često u neravnopravnom položaju gdje, ukoliko nemaju razvijene vlastite kanale distribucije, postoji asimetrija snaga i informacija moći koja ide u prilog distributerima i trgovačkim lancima. Ovisnost proizvođača vina o distribuciji, kao dominantnom partneru, negativno utječe na ostvarenu cijenu i smanjuje kapacitet za daljnja ulaganja u razvoj tehnoloških i inovativnih rješenja. Klimatske promjene od bitnog su utjecaja na razinu i kvalitetu proizvodnje, stoga je ulaganje u razvoj i primjenu novih tehnoloških proizvda i procesa iznimno bitno za održivi način poslovanja i očuvanje tradicionalne proizvodnje vina.
Istraživači će u ovom projektu prvo uz pomoć poslovnih partnera i proizvođača vina utvrditi uzroke problema u vinskom sektoru. Na temelju analize tržišnih odnosa i kanala distribucije, te preferencija potrošača i utvrđivanja njihovog utjecaja, otvorit će se prostor za bolje razumijevanje problema u vinskom sektoru i stvaranje novih saznanja koja će biti korisna akademskoj zajednici, industriji i regulatorima. Osim toga, interdisciplinarna priroda projekta, kroz objavljivanje znanstvenih radova i prezentaciju rezultata projekta na međunarodnim konferencijama, pridonijet će razvoju rješenja i dovesti do jačanja odnosa između znanosti i industrije, preporuka za regulatorna tijela te će članovi projektnog tima organizirati završnu znanstvenu konferenciju koja će okupiti istraživače koji se bave navedenom tematikom iz cijele Hrvatske.
Ključne riječi: vinska industrija, asimetrija informacija, asimetrija moći, EU
trgovinska politika, Zajednička poljoprivredna politika, snaga brenda