Izazovi hrvatske vinske industrije uzrokovani pandemijom COVID-19

Početak projekta: 20. travanj 2021.

Završetak projekta: 20. travanj 2022.

Vrijednost financiranja: 16.105,54 HRK

 

Voditeljica projekta

Dr. sc. Jana Katunar

Sveučilište u Rijeci, Ekonomski fakultet

 

Sažetak

Teoretsko polazište istraživanja vezano je za teoriju poduzeća, odnosno za agencijsku teoriju. U fokusu agencijske teorije je odnos principala i agenta, najčešće tumačen, prema začetnicima agencijske teorije Jensenu i Mecklingu (1976), kao odnos vlasnika i menadžera u poduzeću. Do agencijskog problema dolazi radi odvajanja vlasništva od kontrole što dovodi do asimetrije informacija u korist agenta. Cilj agencijske teorije je stvoriti odnos, reguliran kompenzacijskim mehanizmima, u kojem će ponašanje agenta biti usklađeno s interesima principala. Agencijski problem dodatno je naglašen u krizi uzrokovanoj pandemijom COVID-19. Novija istraživanja u okviru agencijske teorije navedeni odnos promatraju, između ostalog, i kroz odnosa partnera u distribucijskom lancu te agencijske troškove promatraju sa stajališta kupca, dok će ovo istraživanje agencijske troškove promatrati sa stajališta proizvođača koje tretira kao slabiju ugovornu stranu radi velikog broja malih proizvođača i relativno malog broja distributera u hrvatskoj vinskoj industriji.

U istraživanju će uloga reputacije biti istražena radi njezine ekonomske vrijednosti i uloge koju ima prilikom odabira poslovnog partnera. Istraživanja pokazuju da reputacija, odnosno briga oko gubitka reputacije, može čak i utjecati na smanjenje oportunističkog ponašanja. Reputacija ima bitnu ulogu u stvaranju konkurentske prednosti poduzeća. U vinskoj industriji, ona je povezana s kvalitetom vina te utječe na formiranje cijena te na performanse poduzeća. S obzirom na globalizaciju tržišta vina, povećanje kvalitete hrvatskih vina, povećanje izvoza, razvoj turizma, povećanje dostupnosti informacija, pojavu epidemije, danas reputacija ima važniju ulogu nego ikad prije. Također će se istražiti da li je epidemija dovela do promjena, s jedne strane preferencija potrošača, a s druge strane u poslovnim politikama proizvođača vina radi prisutne krize u vinskom sektoru.

 

 

Postignuća na projektu

Objavljeni radovi:
1.    Katunar, J., Kaštelan-Mrak, M., Zaninović, V. (2022). Implications of Mediated Market Access – Exploring the Nature of Vertical Relationships within the Croatian Wine Industry. Sustainability, 14(2).
2.    Katunar, J., Grdinić, M., Maradin, D. (2022). EU Tax and Agricultural Policy in the Wine Sector. Real and Financial Sectors in Post-Pandemic Central and Eastern Europe. Contributions to Economics. / Olgić Draženović, Bojana ; Buterin, Vesna ; Suljić Nikolaj, Stella (ur.). Springer, 109-120.
3.    Katunar J., Zaninović V., Katunar H. (2021) Macroeconomic Determinants of Wine Production in the European Union.  Ekonomska misao i praksa, 30(1): 43-55.
4.    Zaninović, V., Katunar, J., Vretenar, N. (2021). Wine with gravity: Sparkling vs Still wine. Economic and Social Development, 68th International Scientific Conference on Economic and Social Developent, Book of Proceedings, Portugal, 120-126.
5.    Katunar, J. (2021). Alokacija distribucije korištenjem raspoloživih kanala. Znanstveno-stručni skup Inovacije i agrobiznis. Knjiga sažetaka (rad je u postupku recenzije za objavu u znanstvenom časopisu Agroeconomica Croatica.

Izlaganje na konferencijama:

1.    Katunar, J. (2021). Alokacija distribucije korištenjem raspoloživih kanala. Znanstveno-stručni skup Inovacije i agrobiznis.

Ostale aktivnosti:
1.    Organizacija I. Znanstveno-stručnog skupa „Budućnost hrvatske vinske industrije" 8. travnja 2022. godine.
2.    Sudjelovanje na XI Interkatedarskom skupu u Osijeku koji se održao od 30.09.2022. do 01.10. 2022. godine na Ekonomskom fakultetu u Osijeku. 

Kalendar

Ova internet stranica koristi kolačiće (tzv. cookies) za pružanje boljeg korisničkog iskustva i funkcionalnosti. Saznaj više